När SBS-gruppen, där Kanal 5 och Kanal 9 ingår, i början av året köpte rättigheterna till slutspelet i hockey av TV4 uppges man ha fått punga ut med 40 miljoner kronor.
Sedan mitten av mars har man sedan visat 14 matcher.
Under kvartsfinalserien var antal tittare i snitt cirka 200 000, under semifinalerna något fler.
De tre första finalmatcherna mellan Skellefteå och Luleå såg i snitt av drygt 500 000 personer.
Torsdagens final sågs som mest av 695 000 personer, motsvarande siffra för TV4 förra året var 1 252 000.
Från SBS-håll rapporterar presschef Dan Panas att man är nöjd med de siffrorna men jag är ganska övertygad om att man hade hoppats på mer.
Bara jämförelsen med TV4:s tittarsiffror från SM-finalmatcherna förra året borde få vilken programansvarig pamp som helst avundsjuk.
Sett till kostnaden per match, rättigheter, produktion, ja hela paketet inräknat, så är slutspelet i hockey en minst sagt kostsam historia.
När Skellefteå dessutom säkrade guldet efter fyra raka segrar steg kostnaden per match ytterligare.
En kostnad som jag tror att TV4-gruppen ville bli av med så snabbt som möjligt i år.
I rättighetsavtalet med Hockeyligan finns det inskrivet att en viss del av slutspelet måste visas i "fri tv" och att sända slutspelsmatcher enbart i betalkanalen C More är därför aldrig ett alternativ.
Fyran kunde så klart ha gjort som i fjol och behållit rubbet och visat det i TV4, men med ett skuldtyngt C More i kanalstallet tror jag aldrig att det var ett alternativ.
Och TV4:s pampar föredrar garanterat "Mästerkocken", "Let's dance" och "Bygglov" före ett slutspel i hockey. Det är program som både är billigare att producera och lockar fler tittare.
Fyrans fokus låg nog snarare på att hitta en köpare så fort som möjligt.
Och eftersom rättighetsmarknaden tycks kunna liknas vid en loppmarknad (bortsett prislapparna) där det gäller att förhandla och deala, tror jag att det mycket väl kan ha funnits ett samband mellan TV4:s försäljning av VM-kvalmatcherna i fotboll och försäljningen av hockeyslutspelet.
Det är inte alls orimligt att Kanal 5 ställde som krav att om man skulle köpa hockeyslutspelet så skulle man också få köpa ett antal VM-kvalmatcher även om affärerna sedan blev offentliga i omvänd ordning.
Om det har varit klena tittarsiffror för hockeyslutspel så är Femman säkert, och mer på riktigt, nöjda med att den första av kvalmatcherna som ingick i affären, den mellan Sverige och Irland i mars, hade 1,6 miljoner tittare.
Siffror som i sin tur säkert grämer folket på TV4 att man gick miste om.
Att TV4 säljer rättigheter för att täppa hål och för att ha råd med andra sporträttigheter (hockey-VM och friidrotts-VM har bland annat stått på den senaste inköpslistan) känns som förståelig matematik.
Vad man tänker på Kanal 5, och 9, är svårare att få ett grepp om.
Att de senaste köpen av sporträttigheter skulle vara en del i en större sportsatsning är förstås möjligt.
Jag tror dock snarare att det är ett försök att exponera sina egna program.
Och ska man locka fler tittare till "Ullared" och "Arga snickaren" - då kan det nog vara bra att ha både finalhockey och Zlatan att locka med.
---
Affärerna med hockeyrättigheter lär knappast vara slut med det här.
TV4-gruppen kommer säkert sälja vidare delar av de elitserierättigheter som man lagt beslag på fram till 2018.
Och jag skulle inte bli förvånad om någon del redan sålts.