Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kobes helikopter saknade tillstånd

Foto: SPLASHNEWS.COM / STELLA PICTURES / SPLASH NEWS
Kobe Bryant och 13-åriga dottern Gianna var bland de som omkom i helikopterkraschen.Foto: TNS/ABACA / STELLA PICTURES/TNS/ABACA
Nu kommer uppgifter om att helikoptern inte hade tillstånd att flyga.Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN
Bryant har hyllats världen över efter sin död.Foto: HAHN LIONEL/ABACA / STELLA PICTURES/HAHN LIONEL/ABACA
Med dottern Gianna.Foto: INSTAGRAM / SPLASH NEWS / INSTAGRAM SIPA USA

NEW YORK. Kraschen där Kobe Bryant, 41, och hans dotter Gianna, 13, dog har lamslagit USA – och anledningen till varför helikoptern störtade är ännu ett mysterium.

Nu har nya uppgifter framkommit som avslöjar att Bryants helikopter inte hade tillstånd att navigera genom dimman i bergen. 

Under sorgeveckan har vänner samtidigt avslöjat häpnadsväckande uppgifter om superstjärnan.

– Han brukade säga hela tiden ”Jag vill dö ung”, säger tidigare NBA-stjärnan och Bryants vän Tracy McGrady. 

Nyheten om Kobe Bryants död har skakat om USA på ett sätt som går långt, långt utanför sportens värld.

Nu, snart en vecka efter att Bryant och hans dotter Gianna, tillsammans med sju andra personer, störtade ner i Calabasas i Kalifornien i söndags har chocken övergått i en dov sorg. I tidningar och tv-program, på sportarenor och i sociala medier – överallt har människor hyllat och hedrat Kobe Bryant efter dödsfallet. 

Men vad som orsakade kraschen i söndags är fortfarande oklart.  

Helikoptern, en Sikorsky S-76B, är en populär modell som släpptes 1987. Den helikopter Bryant åkte i var en lyxvariant byggd 1991, av samma sort som används för vip-personer och toppolitiker, och hade plats för upp till nio passagerare, skriver New York Times

Superstjärnans tidigare pilot Kurt Deetz, som flög Bryant mellan 2014 och 2016, beskrev helikoptern som ”en Cadillac, en limousin” i LA Times, och sa att han den var i fantastiskt skick. Bryant åkte i den ”nio gånger av tio”. 

Därför åkte Kobe Bryant helikopter

Kobe Bryant använde ofta och gärna helikopter som transportmedel.

I en podd med New York Yankees-legendaren Alex ”A-Rod” Rodriguez förklarade Bryant att han började åka helikopter regelbundet under tiden han spelade i Lakers. 

– Det började bli riktigt, riktigt illa i trafiken. Jag missade typ en pjäs i skolan för att jag satt i bilen. Jag behövde komma på ett sätt där jag fortfarande kunde träna och fokusera, men inte behöva ta tid från familjen. Så det var då jag började kolla på helikoptrar, så man kunde åka ner och tillbaka på 15 minuter, och det var så det började. 

Enligt en källa till People ska Bryant och frun Vanessa haft en överenskommelse om att inte flyga i samma helikopter. People skriver också att Kobe Bryant ”bara” flög med Ara Zobayan som pilot. Det var Zobayan, en rutinerad pilot med över 8 000 timmars flygtid, som satt vid spakarna i söndags. 

Så flög Kobe Bryants helikopter före kraschen

Helikoptern lyfte klockan sex minuter över nio på söndagsmorgonen från John Wayne-flygplatsen i Orange County, i södra Stor-Los Angeles. Familjen Bryants hus ligger i en välbeställd del av Newport Beach, en dryg mil från flygplatsen. 

Målet: Camarillos flygplats utanför Thousand Oaks, nordväst om centrala Los Angeles. Där skulle Gianna spela basket på Bryants Mamba Academy i Thousand Oaks.

Efter ungefär halva sträckan tvingades helikoptern cirkulera ett par varv, eftersom flygledningen på de mindre flygplatserna längs vägen behöver fritt luftrum när plan ska lyfta i den dåliga sikten. 

09.33 får man grönt ljus att fortsätta, och flyger vidare på låg höjd norrut. Tio minuter senare görs fyra försök att kontakta helikoptern från flygledningen, för att säga till piloten Zobayan att helikoptern ligger för lågt.

– Det här är den mest utmanande situationen för en helikopterpilot, när man har de små marginalerna som dessutom förändras snabbt under rutten. Man måste ta snabba beslut och uppgifterna blir ännu fler, och det kan leda till att man blir desorienterad, säger den förre piloten och advokaten Brian Alexander till LA Times.

09.45 försvann helikoptern från radarn – efter att ha försökt stiga i höjd – och exploderade i ett eldhav på en av kullarna i Calabasas. 

De nio ombord hade inte en chans. 

Svårlösta gåtan om kraschen

Det som gör gåtan om vad som egentligen hände ännu svårare att knäcka är att helikoptern saknade såväl flygdata- som röstinspelningar – det som brukar finnas i svarta lådan. 

På grund av reglerna kring dessa helikoptrar behövs inte sådan utrustning. Det reglementet har nu kritiserats. 

I stället får utredarna ställa hoppet till den Ipad som fanns ombord på helikoptern. På paddan ska en app som heter ForeFlight finnas, där piloter kan se över rutter och väderförhållanden. Den amerikanska motsvarigheten till Haverikommissionen har skickat Ipaden till huvudkontoret för analys. Dit har också en mobiltelefon skickats, som hittades i närheten av den utbrunna helikoptern. 

Men nya uppgifter visar att företaget som flög helikoptern saknade rätt tillstånd för att använda den utrustning som hade kunnat hjälpa under de förhållanden som rådde före kraschen. 

När sikten blir dålig – vilket var fallet på grund av dimma och moln – så kan man navigera med hjälp av instrument ombord. Men företaget Island Express Helicopters saknade certifiering för detta från den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA. 

Så trots att piloten Zobayan var auktoriserad för den utrustningen, och trots att helikoptern hade kapacitet för att navigera efter instrumenten, var helikoptern tvungen att flyga enligt reglerna som bland annat säger att man behöver minst fem kilometers sikt, skriver New York Times.

Hade piloten kunnat använda sig av en rutt framtagen med stöd av navigeringsinstrumenten hade han kunnat gå mycket högre över de dimhöljda bergen i Calabasas, skriver tidningen. 

Vännen: Han sa att han ville dö ung

I samband med alla kondoleanser som framförts till Bryants familj har också en del mer uppseendeväckande historier framkommit.  

Tracy McGrady, som spelade i NBA fram till 2013 och bland annat spelade i flera All star-matcher med Bryant, sa i programmet ”The Jump” på ESPN i veckan att Bryant hade uttryckt en önskan om att dö ung. 

– Det låter galet, men Kobe snackade så här. Han brukade säga hela tiden ”Jag vill dö ung”, sa McGrady och torkade sina tårar i ”The Jump”, samtidigt som programledaren Rachel Nichols tog sig för munnen. 

https://www.youtube.com/watch?v=mpHRSovRMrk&feature=youtu.be

Tracy McGrady gick precis som Bryant direkt från gymnasienivå till NBA – Bryant valdes i förstarundan 1996 och McGrady i förstarundan året efter – och Kobe Bryant var ett stort stöd för Tracy McGrady. 

McGrady säger att Kobe vid upprepade tillfälle använde samma sorts uttryck.

– Han sa: ”Jag vill bli odödlig. Du vet, ha min karriär, och bli bättre än Michael Jordan och jag vill dö ung.” Jag tyckte han var så galen som sa sånt. 

McGrady poängterar sedan att det var när Kobe Bryant var mycket yngre han hade uttryckt sig så. 

– Det där så klart något han sa långt före han hade fått barn. Jag är säker att när han väl hade fått barnen så tänkte han inte på det där sättet. 

Kobe Bryants egna ord om döden

Men även om Bryant ändrade inställning när han fått sina tre barn tillsammans med frun Vanessa beskrev han sig ändå sig någon som var ”bekväm” med döden. 

Efter att Bryant avslutat basketkarriären lanserade Nike 2016 ännu en Kobe-sko. Den presenterades på en konsthall i Los Angeles vid Día de los Muertos – ”de dödas dag”, den mexikanska högtid som spritt sig till USA. Besökarna på konsthallen möttes av guldbokstäver som sa ”Ta farväl av den svarta mamban när han försvinner in i mörkret”.

Den morbida stämningen fick sport- och popkultursajten The Ringer att fråga Bryant om hans relation till döden. 

– Det är en bekväm relation. Det är en förståelse. Man kan inte ha liv utan död. Kan inte ha ljus utan mörkret. Så det är en acceptans av det. När det var dags att bestämma om jag skulle lägga av eller inte så kom det en acceptans för den dödlighet som alla idrottsmän ställs inför. Om man kämpar emot, så kommer man alltid ha en kamp inom sig själv. Så.. jag är bekväm med det.

Änkan Vanessa: ”Helt förkrossad”

Kobe Bryants änka Vanessa Bryant, 38, uttalade sig i onsdags för första gången sedan olyckan.

https://www.instagram.com/p/B77K8XWDY7O/?utm_source=ig_web_copy_link

I ett känslosamt inlägg på Instagram tackar hon för stödet som hon och de tre kvarvarande döttrarna mötts av.

”Vi är helt förkrossade över förlusten av min beundrande make Kobe – den fantastiska pappan till våra fyra döttrar, och min kära, söta Gianna – en tillgiven, omtänksam och underbar dotter, och en fantastisk syster till Natalia, Bianka och Capri”, skriver Vanessa i inlägget som nu över nio miljoner har tryckt ett hjärta till. 

Kobe Bryant träffade Vanessa när han var 21 och hon 17, i november 1999. De gifte sig i april 2001 och fick sin första dotter, Natalia, 2003. Gianna, som var med i helikoptern, föddes 2006 och fick två systrar till – Bianka kom 2016 och Capri så sent som förra året.

För Vanessa Bryant är det en tröst att både Kobe och Gianna visste hur älskade de var, men orden räcker ändå inte till för att beskriva smärtan.

”Jag vet inte vad som väntar i livet efter i dag, och det är omöjligt att tänka sig ett liv utan dem. Men vi vaknar upp på morgnarna och försöker kämpa vidare, för Kobe och vår älskling Gigi, lyser upp vår väg. Vår kärlek till dem är oändlig – och omätbar. Jag önskar bara att jag kunde krama dem, kyssa dem och välsigna dem. Ha dem här med oss, för alltid.”

Pojken kan ha tagit sista bilden på Bryant

Fick en bild på idolen kort innan dödsolyckan

Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat - här kan du även få nyheter om dina lag direkt i Messenger.