Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

F1-bossen Briatore levde playboyliv och riggade lopp

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
SKANDALBOSSEN. Flavio Biatore hade inget bilintresse. Man han gillade definitivt livet runt F1-cirkusen med flådiga fester, fotomodeller och glamour.
Foto: ANTONIO CALANNI / AP

Det var inte första gången F1-bossen Flavio Briatore hamnade i blåsväder – men det var den värsta.

Inte för att han erkände att han riggat loppet i 2008 års Singapores Grand Prix. Det skulle han aldrig ha gjort.

Men visst måste det ha svidit rejält när man orsakat den största skandalen i formel 1, ens eget stall stängts av i två år och man personligen blivit ombedd av det Internationella Bilsportsförbundet (FIA) att dra dit pepparn växer.

Prologen till det som kom att kallas ”Crashgate” i världens medier inleddes den 28 september 2008.

Singapore hade fått förtroendet att arrangera landets första Grand Prix.

Det skulle bli det 15:e loppet av totalt 18 den säsongen.

Brasilianaren Felipe Massa i en Ferrari hade den totala ledningen och hade dessutom skaffat sig en pole position inför starten.

Lika roligt var det inte hos stallet Renault som under två år inte vunnit ett enda lopp.

Den iögonfallande italienaren stallchefen, Flavio Briatore, hade all anledning att vara frustrerad.

Det envisa ryktet om att Renault tröttnat på de uteblivna framgångarna och nu avsåg att lämna cirkusen gjorde knappast livet lättare för Briatore.

Flavio Briatore var ingen loser. Det underströk han gärna. Till Daily Mail sa han:

– Du har bara ett liv. Det är som en film och du är en del av den. Och om du är det är det lika bra att spela hjälten. När du tittar på ”Ben Hur” är det ingen som lägger märke till grabben som springer efter vagnen, man tittar på Ben Hur. Och jag vill spela Ben Hur, inte grabben som sprang bakom som man bara såg i två sekunder.

Briatore och Alonso firare den riggade GP-segern i Singapore.
Foto: WONG MAYE-E / AP

Startade långt ner i fältet 

Saken blev nu inte heller bättre av att stallets stora stjärna, spanjoren Fernando Alonso, bara hade kvalificerat sig för den 15:e bästa tiden och alltså startade långt ner i fältet.

Hans stallkamrat, den unge brasilianaren Nelson Piquet Jr, startade från den 16:e rutan.

Alonsos bil var lätt tankad till skillnad från alla andras.

Tanken var att han skulle utnyttja den lättare vikten för att avancera genom fältet och skaffa sig en bättre position.

"Jag vill spela Ben Hur, inte grabben som sprang bakom som man bara såg i två sekunder."

Men rent logiskt innebar det också att han skulle tvingas att gå in i depån före alla andra för att fylla på bränsle. Ekvationen var inte solklar för de som kunde racingen. Bättre i så fall att tanka fullt och slippa ett depåstopp.

Mycket riktigt. Redan efter det 12:e varvet tvingades Alonso in i depån för att tanka och byta till nya däck.

På det 14:e varvet körde stallkamraten Nelson Piquet Jr in i räcket i den 17 kurvan och tvingas avbryta loppet.

Nelson Piquet Jr.
Foto: ROB GRIFFITH / AP

Var besviken efter loppet 

Tråkigt nog finns det ingen kran som kunde lyfta bort den skadade bilen och alla bråte.

Det innebar att säkerhetsbilen tvingades ut på banan för att samla ihop alla bilar tills vägen rensats på skadade bildelar.

Fernando Alonso, nu med fulltankad bil, skaffade sig genast en bra position bakom säkerhetsbilen medan de bilar som legat först hamnade långt därefter.

Alonso vann loppet och Felipe Massa som hade ledningen när loppet flaggades av slutade till sist på en 13:e plats och blev utan poäng.

När säsongen var över vann britten Lewis Hamilton med 98 poäng och blev den yngste världsmästaren någonsin.

Felipe Massa blev tvåa på 97 poäng.

"Visst är jag besviken över min insats men mycket glad för teamets skull i kväll."

Nelson Piquet Jr var givetvis besviken efter loppet.

– Stallet bad mig dra på vilket jag försökte göra men till slut förlorade jag kontrollen över bakvagnen. Jag körde rakt in i väggen men jag är okej. Visst är jag besviken över min insats men mycket glad för teamets skull i kväll, sa han.

Men alla var inte lika övertygade om att Renault bara hade haft turen på sin sida.

Brasilianska tv-bolaget Rede Globo ställde Briatore mot väggen direkt efter loppet och frågade om loppet var riggat.

Han nekade förstås.

Även FIA:s ordförande Max Mosley slog ifrån sig:

– Vi kan inte inleda en utredning på basis av lösa spekulationer.

Briatore och Heidi Klum dejtade under en period.
Foto: MARKUS SCHREIBER / AP AP FILES

Nelson Piquet Jr fick sparken 

Ett knappt år senare fick Nelson Piquet Jr sparken från Renault. Han var besviken på stallet och framför allt på stallchefen Flavio Briatore.

Avskedandet var det andra stora misstag som Renault och Briatore begick.

Nu var Nelson Piquet Jr krigsstigen, påhejad av sin far, trefaldige världsmästaren Nelson Piquet Sr.

"Eftersom jag talar sanning har jag inget att frukta vare sig från Renaults team eller mr Briatore."

Sonen gick ut och erkände att hans krasch i Singapore var riggad och att det var stallchefen Briatore som låg bakom bedrägeriet.

Stallet och chefen hotade med stämning för förtal.

– Eftersom jag talar sanning har jag inget att frukta vare sig från Renaults team eller mr Briatore. Och fastän jag är medveten om den makt och det inflytande de har och alla resurser de har till sitt förfogande, kommer jag aldrig låta mig hunsas till att fatta ett beslut som jag ångrar, sa Nelson Piquet Jr.

Skandalen var ett faktum. Den här gången kunde inte FIA undgå en utredning.

Dömdes till ett par fängelsestraff

Det var inte första gången som Briatore fick sin vandel granskad. Under 80-talet hade han dömts till ett par fängelsestraff för bedrägerier.

Han riskerade några år i kurran men tog i stället sin tillflykt till paradisön Saint Thomas i Västindien och återvände inte förrän han beviljats amnesti.

Det stod ganska tidigt klart att Briatore saknade läshuvud. Han misslyckades med sina examina i allmänna skolan och klarade sig bara med nöd och näppe i en privatskola.

Akademiska talanger behöver inte alltid vara en tillgång i näringslivet. Briatore var finurlig och hade kontakter. Den bästa av dem var modemagnaten Luciano Benetton som han kände från skolan.

"Jag älskar inte bilar. För mig är en bil en form av transport."

Luciano Benetton lät Briatore ta hand om modekedjans amerikanska expansion.

Briatore var inte dummare än att han såg till att få procent på alla nyöppnade butiker. Framgångarna gjorde honom till en mycket förmögen man.

Flavio Britaore var inte ett dugg intresserad av motorsport men när Luciano Benetton frågade honom om han ville bli chef för klädjättens formel 1-stall kunde han inte tacka nej.

1988 dök han upp första gången. Efter en rad framgångar erbjöds han samma plats hos Renault. Man kunde tro att han var besjälad av sporten.

Långt senare skulle han förklara att teknik och bilar inte bekom honom ett ögonblick:

– Jag älskar inte bilar. För mig är en bil en form av transport. För mig väljer man en bil för att ta sig från en punkt till en annan.

Modellen Naomi Campbell och Flavio Briatore var ett par under en period.
Foto: PRESTIGE / PRESSENS BILD

Levde playboyliv 

Men formel 1 var förknippat med så mycket annat än just snabba bilar. Stora pengar, lyx och inte minst vackra kvinnor. 

För Briatore, som den italienare han var, handlade mycket om La Dolce Vita – det ljuva livet.

Flavio Briatore sågs tillsammans med den ena supermodellen efter den andra. Han och hans damsällskap dök regelbundet upp i tidningarnas vimmelbilder.

Han hade till exempel ett förhållande med Naomi Campbell, som efter ett tag tackade för sig med orden:

– Jag tänker inte bli någons trofé. Om någon förväntar sig att jag ska stå i köket i högklackat och laga frukost, som om jag precis stigit ut ur ett modemagasin… det händer bara inte.

"Jag tänker inte bli någons trofé."

Med tyska Heidi Klum hade han också ett förhållande. När hon blev gravid med hans barn försvann han. Klum såg honom vänslas med en annan skönhet i en tidning och bad honom fara och flyga.

Italienska programledaren Adriana Volpe var en annan av hans erövringar.

Den som såg strandbilderna på den lille tjocke grånade Briatore tillsammans med alla dessa skönheter måste ha ställt sig frågan vad de egentligen såg hos honom.

Någon elaksinnad redaktör satte till och med rubriken ”Skönheten och odjuret” till en av alla dessa bilder.

Paola Jacobi, redaktör på italienska Vogue, hade dock en förklaring:

– Varenda italiensk kille vill vara som Flavio. Modellerna, lustjakten, livsstilen. Och de italienska hemmafruarna tycker han är bel’uomo.

Briatore är sedan 2008 gift med modellen den 30 år yngre modellen Elisabetta Gregoraci.
Foto: JUNIOR / STELLA PICTURES / FAMEFLYNET FAMEFLYNET FRANCE

Fick sparken från Renault 

2008 var det slut på flängandet mellan modellerna.

Den som han till slut (?) fastnade för var den 30 år yngre Elisabetta Gregoraci.

Även hon var modell och hade gjort sig känd som behå-märket Wonderbras ansikte utåt. 

Bröllopet stod 2008. 350 personer var inbjudna till den överdådiga festen. Silivio Berlusconi var en av dem.

Året därpå slogs Flavio Briatore för sin heder. Tillsammans med teamet Renault stämde han Nelson Piquet Jr och pappan för förtal men förlorade målet.

"Jag försökte bara rädda teamet."

Saken blev inte heller bättre av att teamets chefsingenjör Pat Symonds erkände att man tvingat Piquet Jr att köra in i räcket.

Renault medgav också sin skuld efter en rad turer genom det juridiska systemet och bad till slut sin förre förare om ursäkt.

Internationella Bilsportsförbundet förbjöd Renault att delta i formel 1 under de två närmaste åren.

Vad Briatore beträffade så fick han inte ens beträda marken där ett formel 1-lopp skulle gå.

Han fick inte heller som agent företräda någon förares affärer. Det var en verksamhet som hade gett honom i runda slängar fyra miljoner pund om året. Jobbet som stallchef gav honom ytterligare två miljoner pund.

Flavio Briatore var nu en belastning för Renault. Han fick sparken. Själv hade han en annan syn på saken:

– Jag försökte bara rädda teamet. Det var min plikt. Det var orsaken till att jag slutade.