Jhonas Enroth – med de omtalade benskydden. Foto: ANDERS WIKLUND/TT / TT NYHETSBYRÅNJhonas Enroth – med de omtalade benskydden. Foto: ANDERS WIKLUND/TT / TT NYHETSBYRÅN
Jhonas Enroth – med de omtalade benskydden. Foto: ANDERS WIKLUND/TT / TT NYHETSBYRÅN

"Personligen tycker jag att det är skitfult"

Publicerad

Premiär i Karjala Cup.

Och premiär för Tre Kronors nya målvaktsbenskydd – som hånats internationellt.

Målvaktsikonen Tommy Söderström stämmer in i kritiken.

– Det ser ju för jävligt ut, säger han.

Under onsdagskvällen premiärspelar Tre Kronor mot Tjeckien i Karjala Cup.

För målvakten Jhonas Enroth, till vardags i Dynamo Minsk, är det också premiär för de nya benskydden – som fått stor uppmärksamhet under veckan, både i Sverige och internationellt.

"Vi vet att europeiska hockeylag tenderar att gå över styr när det kommer till reklam, men reklam på målvaktens benskydd är en helt ny syn för oss. Det är definitivt ett bra sätt att fixa pengar, men det är inte de snyggaste benskydden", skriver hockeysajten BarDown.

Och den kanadensiska sportsajten TSN:s kommentarsfält svämmade över av åsikter.

"Jag kommer sluta kolla på NHL om det här någonsin händer. Seriöst, hur mycket mer reklam tror ni att fansen tolererar? Det är nog nu", skriver en följare.

"De fulaste benskydden jag någonsin sett", skriver en annan.

"Hoppas det stannar på den sidan av Atlanten", skriver en tredje.

Tommy Söderström: "Skitfult"

Den svenske målvaktslegendaren Tommy Söderström stämmer in i kritiken mot Tre Kronors nya målvaktsutrustning, som kommer att användas i alla tävlingsmatcher den här säsongen.

Undantag: VM och OS.

– Personligen tycker jag att det är skitfult. Det är en stor reklamblaffa som man bara har klistrat på benskydden, det ser för jävligt ut, säger Söderström.

– När jag spelade ville jag att utrustningen skulle vara helt blank. Det är klart att jag brydde mig om hur grejerna såg ut. Det kanske låter fåfängt, men man vill ju att grejerna man drar på sig ska se snygga ut, helt klart.

Förbundet: "Det känns bra"

Den tvåfaldige världsmästaren, som avslutade karriären i Djurgården 2000, tycker att det är skillnad på klubblag och landslag när det kommer till exponering av företag.

– Jag gillar det inte. Jag antar att de (förbundet) får en massa pengar för det, money talks, säger han.

Förbundet ser dock positivt på det nya samarbetet.

– Det känns roligt att välkomna Procter & Gamble som ny partner till Svenska Ishockeyförbundet. Det är ett av världens största retailföretag med starka varumärken och det är nog få som missat Henrik Lundqvists koppling till just Head & Shoulders. Att kunna erbjuda våra landslagsspelare detta känns bra, säger Peter Lindkvist, sponsringschef på Svenska Ishockeyförbundet.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag