Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅNFoto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN
 Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN
Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅNFoto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN
 Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN

SVT säljer halva VM - gör nu miljonförlust

Publicerad

SVT köpte in hockey-VM för att kunna tävla om sporttittarna – och tvingades två år senare sälja halva sändningsrättigheterna till MTG av ekonomiska skäl.

SportExpressen har varit i kontakt med flera branschkällor med insyn i affären. Enligt uppgifter åkte public service-koncernen på en mångmiljonförlust i vidareförsäljningen till MTG – något som SVT själva dementerar. 

– Dina uppgifter är helt fel, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson. 

– Det är alldeles uppenbarligen så att SVT köpt något som blev alldeles för dyrt, säger förre TV4-vd:n Jan Scherman. 

Den 7 juli 2015 bjöd på en stor triumf för SVT. Efter att konsekvent ha tappat tunga sporträttigheter till kommersiella aktörer kunde man plötsligt presentera sitt motdrag. Hockey-VM skulle tillbaka till public service – för första gången sedan 1989. SVT hade säkrat rättigheterna för mästerskapet och skulle få sända det i sex raka år, mellan 2018 och 2023. 

Dusan Umicevic, reporter och hockeykommentator på SVT, vittnade om att sportredaktionen firade köpet som om det vore ett VM-guld. 

– Sportchef Per Yng ringde mig och frågade "sitter du ner?" Jag undrade vad jag gjort, när chefen säger så tänker man ju alltid det värsta. Sedan sa han att vi köpt rättigheterna till hockey-VM och då blev man så jävla glad, sa Umicevic. 

SVT:s fiaskoaffär

Knappt två år senare skulle den där glädjen naggas i kanten. Hockey-VM:s bejublade återkomst till public service skulle bli av – men bli kapad i hälften. 

Den 24 maj i år gick SVT ut med att man har gett upp sin ensamrätt om hockey-VM och i stället ska samarbeta med de gamla ägarna MTG. SVT och MTG kommer att turas om att sända mästerskapet vartannat år. MTG blir först ut och får köra nästa års VM i sina kanaler. 

– I ett läge med skenande kostnader för sporträttigheter är detta ett bra sätt för oss att kunna erbjuda vår publik de mest attraktiva evenemangen, samtidigt som vi tar ansvar för helheten i SVT:s utbud, sa programdirektör Jan Helin i ett pressmeddelande. 

"Alldeles för dyrt"

För SVT blev kompromissen med MTG inte bara en prestigeförlust, utan även ett ekonomiskt bakslag. Enligt beräkningar från branschbedömare som SportExpressen har tagit del av gick SVT med ungefär 100 miljoner kronor i förlust när man sålde hälften av rättigheten vidare till MTG.

Jan Scherman är en flitig debattör i diskussionen kring sporträttigheter och dess kostnader. Som vd för TV4-Gruppen mellan 2001 och 2011 hade han insyn i otaliga förhandlingar av det här slaget.

Han blir inte förvånad när han tar del av uppgiften om att SVT gick med mångmiljonförlust i utbytet med MTG. 

– Jag kan inte bedöma siffran som sådan, men jag kan säga att sannolikheten för att SVT inte gjorde en bra affär är rätt stor. Det är alldeles uppenbarligen så att SVT köpt något som blev alldeles för dyrt, annars skulle man överhuvudtaget inte ge sig in i en sån här försäljning. Och man gör det när man sitter på hela rättigheten, och i en förhandling är det inte bra signal till motparten. Jag har förhandlat med MTG många gånger och min erfarenhet är att de sällan betalar en krona mer än vad de behöver. Så min bedömning är att de har lyckats kapa åt sig hockey-VM till ett väldigt förmånligt pris och att det blev en förlust för SVT, säger Scherman, som menar att SVT även i framtiden kommer att få svårt att tävla med de kommersiella aktörerna. 

"SVT får sitta på läktaren"

– Det är helt enkelt så att sporträttigheter i premiumklassen kommer att fortsätta bli dyrare och dyrare och dyrare. SVT kommer att tvingas slå sig ner och sitta still på läktaren. Av ekonomiska skäl finns det ingen annan plats för dem. Även att dela rättigheter kommer att bli mer och mer komplicerat, för det är så dyrt. 

– Jag var med och förlorade Premier League som nybliven ägare till Canal Plus för några år sedan. Då hade priserna gått upp hundra procent jämfört med förra gången.

Andra uppgifter till SportExpressen gör gällande att ett strategibyte har ägt rum inom SVT och SVT Sport sedan nye programdirektören Jan Helin klev in i organisationen. Hockey-VM köptes innan Helin kom till SVT, och uppgiftslämnaren menar att Helin troligen var drivande i att göra om avtalet för att spara på kostnaderna. 

"Vi är väldigt glada"

När SVT:s nuvarande sportchef Åsa Edlund Jönsson får höra om SportExpressens uppgifter att VM-affären ledde till en förlust i 100-miljonersklassen, svarar hon med en dementi.  

– Dina uppgifter är helt fel. I övrigt kan jag inte kommentera avtal och affärsuppgörelser.

Är ni nöjda med det nya arrangemanget där ni samsänder med MTG?

– Vi är väldigt glada över det här samarbetsavtalet. Det möjliggör att SVT kan visa betydligt mer från ishockey-VM än vad vi har gjort de senaste trettio åren. Och det betyder också att vi kan fortsätta ha ett starkt utbud i övrigt. 

"Har licensbetalarnas bästa för ögonen"

Men jag antar att ni hade föredragit att sända samtliga mästerskap själva?

– För några år sedan handlade allt om exklusivitet. I dag, när sporträttigheterna har ökat i pris så kraftigt, så behöver tv-bolagen samarbeta kring de stora rättigheterna. Vi har samarbetat med TV4-gruppen sedan 1998 när det gäller fotboll. För 30 år sedan samarbetade vi med TV3 kring hockey-VM, då sände vi med fördröjning. Samarbeten är helt nödvändigt när det gäller stora sporträttigheter. 

När det gäller just den här affären, känner ni att licensbetalarna fått ut det bästa möjliga, med tanke på att det är deras pengar som används?

– Vi arbetar alltid med licensbetalarnas bästa för ögonen. 

UPPDATERING: På onsdagseftermiddagen skickade SVT ut ett pressmeddelande som kommentar på SportExpressens uppgifter. 

– 2015 köpte SVT rättigheten till hockey-VM 2018-2023. Redan då fanns avsikten att dela rättigheten med en annan aktör genom en försäljning. Det är internationellt såväl som i Sverige en normal hantering av sporträttigheter av hockey-VM:s kaliber. Självklart lämnar vi inte ut detaljer om affärsuppgörelser. Men mot bakgrund av den undermåliga och tendentiösa journalistiken kring detta vill jag bidra med grundfakta: SVT har inte gjort någon förlust i och med affären. Vi är mycket glada över partnerskapet med MTG. Vi är kort sagt två nöjda parter här, säger programdirektör Jan Helin i pressmeddelandet. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter och Instagram.

Expressen
Till Expressens startsida

Mest läst i dag