Vann serien – men publiken sviker

Publicerad

Skellefteå har inte vunnit elitserien sedan 1978.

I år vann man grundserien överlägset och är storfavorit till guldet. Men ändå är årets första slutspelsmatch inte slutsåld.

– Man kan ju misstänka att supportrarna förväntar sig ett avancemang, säger Per Nordlund, ordförande i Skellefteå.

Norran.se skrev tidigare i dag att Skellefteå AIK fortfarande har 1 235 osålda biljetter inför kvällens kvartsfinalmatch mot mästarlaget Brynäs. Trots att laget är storfavoriter till guldet och vann grundserien överlägset är det alltså inte slutsålt till kvällens match.

– Det är alltid trögt i första svängen. Men jag tror att det blir fullsatt på lördag. Det kanske är för att supportrarna är förväntansfulla på kommande matcher. Men det är som det har varit. Vi har varit med om det några år i slutspelet nu. Det har alltid varit trögare i början, säger Per Nordlund, ordförande Skellefteå AIK, till SportExpressen.se.

Förväntar sig publiken en semifinal?

– Man kan ju mistänka det, men det får man väl tacka dem för.

Tror på fler matcher

1978 blev Skellefteå mästare för första och enda gången. Och nu har man stor chans att bli det igen. Att publiken sviker favoriterna är dock ingenting som Pär Nordlund tror påverkar spelarna.

– Jag tror inte att spelarna bryr sig om det är fullt eller inte. Det är för fler lag än oss som det är så här. Vi har en sådan här arena, om det är 5 500 eller 6 000 i publiken är inte så stor skillnad. Men vi har förhoppningsvis ganska många hemmamatcher kvar, säger han.

Är man inte besviken när man gjort en sådan fin säsong?

– Jo, men alltså, vi vet att det är så här den första matchen. Innan det kommer i gång ordentligt. Det är precis lika i början av säsongen, men vi kör på.

"Alltid självkritisk"

Nordlund tror inte att det fanns någonting som Skellefteå hade kunnat göra annorlunda, utan att det är på grund av andra faktorer.

– Man ska alltid vara självkritisk, vi får jobba hårdare med att få folk till arenan. Förr var det lättare. Men nu finns det ett större medieutbud, folk kan följa matchen genom många kanaler. Vi har aldrig haft så här stor publik. Men det är den världen vi lever i.

Men från Skellefteås sida är man inte besviken.

– Det är snarare synd om dem som inte kommer till arenan, för här får man den bästa upplevelsen.

"Det är tråkigt"

Charlott Landstedt Sjöö är ansvarig för biljettförsäljningen. Och hon är mer besviken än Nordlund.

– Det är tråkigt givetvis att inte folk är på plats. Kanske är folk bortskämda med slutspel och avvaktar till senare – jag vet inte. Biljetterna till tisdag och lördag släpptes samtidigt och folk har tydligen bestämt sig för att gå på lördagsmatchen, säger hon till Norran.se.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter och Instagram.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag