Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

SHL:s panikdrag – efter hårda kritiken

Jörgen Lindgren. Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN

Här är det hemliga mejl som SHL skickat ut till samtliga klubbar i ligan.

Budskapet: Att komma till rätta med den hårda kritik som riktats från supporterhåll och där fansen bland annat visat upp banderoller med texten ”SHL hockeymördare”.

- Att det i tredje omgången skanderas ramsor om hockeymördare är olyckligt, säger SHL:s vd Jörgen Lindgren.

Inledningen på årets säsong har från supporterhåll till stor del handlat om frustration mot SHL.

Det efter att uppgifter i Aftonbladet publicerats med information om att SHL ville skärpa kraven kring avancemang till SHL från Hockeyallsvenskan. Bland annat skulle ett arenakrav implementeras. Dessa uppgifter menade dock Jörgen Lindgren var felaktiga, något också Aftonbladet rapporterade om bara en dag efteråt.

Vid ett flertal olika matcher har dock rivaliserande supporterklackar som en följd av de första uppgifterna tillsammans skanderat orden "SHL - Hockeymördare" för att visa sitt missnöje mot SHL.

– Det är naturligtvis väldigt tråkigt och olyckligt när vi jobbar för att utveckla ishockeyn, och då menar jag såväl ligan som svensk ishockey. Det är vad vi vill, säger Jörgen Lindgren, vd i SHL.

Dessa händelser gör att SHL nu agerar. 

 

SHL:s hemliga mejl till klubbarna

I ett mejl som skickats ut från SHL:s kommunikationschef Johanna Hemming-Hamberg till samtliga klubbar, och som SportExpressen tagit del av, listar man ett flertal punkter med åtgärder som SHL och klubbar tillsammans ska genomföra. 

Så skriver SHL i brevet - läs utdrag här

"Ämne: Viktig interninformation!

Hej,

Som ni säkert märkt och vet har irritation från supporterled uppkommit mot SHL. I korthet är kritiken är grundat på de uppgifter som media skrivit om när det gäller serieutredningen och det s k licensinförandet som tillsammans med ökade ekonomiska krav/SHL:s ökade intäkter menar att det genom sådana beslut gör att SHL blir en stängd liga. ”SHL är hockeymördare” och ”Jörgen Lindgren ytterst ansvarig för det” är retoriken.

Det har bl a skanderats ”SHL Hockeymördare” mellan hemma- & borta-klack under matcher och banderoller med samma budskap användes i lördags i både SHL-arenor och i HockeyAllsvenska-arenor.

...

Kortsiktig plan för denna vecka enligt nedan och grundat på återkopplingen där lägger vi planen för nästa steg vad vi behöver göra. Vi måste få er hjälp att snabbt hantera detta både ifrån säkerhetsperspektiv och kommunikationsperspektiv.

Klubbdirektörer/Säkerhet i respektive klubb tar ett möte asap med företrädare för supporterförening för att lyssna av vad det är som händer och vad kritiken ligger i. Vad önskar de för svar och hur vill de att vi agerar?

...

SÄK/Abbe: kontroll av banderoller och budskap inför matcherna den här veckan. Abbe har även kontakt med HockeyAllsvenskans säkerhetschefer.

KD/SÄK: scanna av sociala medier där supporterfalangerna kommunicerar. Bilder, klipp, upprop etc.

...

Kontakt tagen med PR-byrå om förstärkning på kommunikation.

Ska vi klara av detta på ett bra och snabbfotat sätt behöver vi att ni hjälper oss med punkterna ovan samt informerar berörd personal hos er."

 

Expressen förtydligar: SÄK = säkerhetschef, KD = klubbdirektör, Abbe = Abbe Törsleff, säkerhetschef SHL.

Jörgen Lindgren om brevet: "Blir förbannad"

Efter att ha tagit del av mejlet har SportExpressen varit i kontakt med Jörgen Lindgren.

Vi har tagit del av ett mejl som skickats ut till samtliga SHL-klubbar från er. Vad är syftet med mejlet?

– Grund och botten med det mejlet är att säkerställa en dialog som vi måste ha. Vi har ett missnöje som satte igång efter att en tidning publicerat en artikel med information om att vi vill ha vissa krav på vilka som ska kunna spela i SHL men det var helt felaktig information som gick ut då, och man kunde ju läsa i samma tidning dagen efter att de hade annan information och dessutom snack med oss då, säger han och fortsätter: 

– Att det i tredje omgången skanderas ramsor om hockeymördare är olyckligt, och vi vill att det ska göras utifrån rätt information. Nu kom det ut information publicerad av en tidning som hade fel information när de gick ut med den. Vi kan ju inte implementera ett system för SHL bara som vi vill, det går ju inte. Däremot har vi suttit ned och diskuterat hur vi ska kunna ta svensk ishockey vidare med representanter från flera håll och där har samtliga suttit runt bordet…

Ni skriver i mejlet att ni ska plocka in en PR-byrå för att förstärka er kommunikation? 

– Ja. Men det är inget konstigt alls. Det är som så att vi alltid jobbar internt med frågor som är viktiga för oss, men det händer ofta att vi har extern kommunikation också och det är så det ser ut. Att vi använder externa resurser är inget ovanligt. 

"Vi måste ta tag i frågan ännu mer"

Vad tänker ni göra med banderoller. Ska det kontrolleras under matcher?

– Nu vänder du orden litegrann som du vill vända dem… Vi ska ha en dialog med klubbarna, det är de som har närmast kommunikation med sina fans och känner sina supportrar och sitt område bäst. Att ha en bra kommunikation med sina supportrar påminner vi ofta alla klubbar om. 

Men ni tänker stoppa banderoller och ramsor?

– Nej. Hur ska vi kunna förbjuda det här? Det finns ju inga regler om att man inte får tycka som man vill. Det finns ju reglement som säger att man inte får yttra eller visa politiska åsikter på läktare, men hur ska vi kunna styra över det här? Det går ju inte.

 – Det är viktigt att man har rätt information. Folk får tycka vad de vill, det kommer vi aldrig ha några synpunkter på. 

Vad är det ni vill få ut med det här brevet? Att supportrar ska sluta med dessa ramsor på läktaren?

– Nej. I grund och botten har vi sagt att varje klubb får sköta kommunikationen med sina supportrar. Sen med tanke på det som hänt nu de senaste veckorna så måste vi ta tag i frågan ännu mer. Men självklart får varje människa tycka och tänka vad de vill.

Ni skriver till klubbar att ni ska hålla koll på sociala medier. Vad är syftet med det?

– Det är heller inte något nytt. Det är för att veta vad som händer. Det ingår i jobbet för alla som jobbar med kommunikation. Vi vill ju veta vad folk säger och tycker, säger han och avslutar:

– Det här sätts i gång något hiskeligt och det börjar direkt tidningen publicerar något som är baserat utifrån fel information. Det blir snabbt en sanning, och det förstår man inte. Informationen som gick ut är helt felaktig, jag har inget emot att man kritiserar oss i media eller så, men att man publicerar något på fel information. Det gör mig rent förbannad. Men nu får vi jobba för att lösa det här.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!