Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Publikkrisen i SHL: "Oroad för tendensen"

Publiksiffrorna fortsätter att vika neråt för majoriteten av klubbarna i SHL.

Nu genomför Brynäs krafttag – samtidigt som Hockeyligan uppmanar klubbarna att förbättra matcharrangemangen.

– Man tar frågan på allvar och är oroad för tendensen, säger klubbdirektör Hans-Göran Karlsson till SportExpressen.se.

– Vi behöver utveckla hela arenaupplevelsen, konstaterar Hockeyligans vd Jörgen Lindgren.

Publiksnitt: De tio lag som spelat i SHL de senaste tre åren

AIK

2013/14: 4 635 (fyra hemmamatcher)

2012/13: 4 998

2011/12: 5 450

Brynäs

2013/14: 4 847 (fem hemmamatcher)

2012/13: 6 229

2011/12: 6 265

Frölunda

2013/14: 8 553 (fem hemmamatcher)

2012/13: 8 588

2011/12: 10 482

Färjestad

2013/14: 5 927 (fem hemmamatcher)

2012/13: 6 209

2011/12: 6 589

HV 71

2013/14: 6 395 (fyra hemmamatcher)

2012/13: 6 770

2011/12: 7 232

Linköping

2013/14: 6 806 (fyra hemmamatcher)

2012/13: 6 287

2011/12: 6 903

Luleå

2013/14: 5 205 (fyra hemmamatcher)

2012/13: 5 184

2011/12: 5 154

Modo

2013/14: 4 825 (fyra hemmamatcher)

2012/13: 5 884

2011/12: 6 119

Skellefteå

2013/14: 5 085 (sex hemmamatcher)

2012/13: 5 197

2011/12: 5 078

Växjö

2013/14: 4 777 (tre hemmamatcher)

2012/13: 5 042

2011/12: 5 099

Redan i fjol noterade SHL en nedåtgående publiktrend. Och nio omgångar in i den nya säsongen fortsätter trenden att peka nedåt.

• I premiären mot AIK noterade Modo sin sämsta publiksiffra någonsin i Fjällräven Center

• I förra veckan satte Färjestad två rekordlåga noteringar i Löfbergs arena – mot AIK och Växjö

• I tisdags noterade Brynäs sin sämsta publiksiffra någonsin i Läkerol arena mot Frölunda

SportExpressen.se har granskat publiksnittet hos de tio lag som spelat i SHL de senaste tre säsongerna. Efter de inledande nio omgångarna ligger sju av de tio lagen hittills på ett lägre hemmasnitt än de noterade i grundserien för säsongen 2011/12 och 2012/13.

"Oroad för tendensen"

Med 4 874 åskådare i snitt hittills sticker Brynäs ut med nästan i snitt 1500 färre åskådare än tidigare säsonger i grundserien.

– Vi har tappat, helt klart. Man tar frågan på allvar och är oroad för tendensen, säger klubbdirektör Hans-Göran Karlsson till SportExpressen.se.

För att påverka den negativa trenden samlar Brynäs nu in fakta från besökarna i Läkerol arena.

– Vi hade en publikundersökning i lördags, och frågade hur man tycker det fungerar med vårt nya biljettsystem. Vi gör kampanjer och försöker marknadsföra produkten. Vi jobbar stenhårt med den här frågan, säger han och slår fast:

– Men det stör mig litegrann eftersom jag tycker att vi har en bra produkt med spännande matcher.

Ser du de vikande publiksiffrorna som en generell trend för ishockeyintresset?

– Jag tror precis tvärtom, att intresset har ökat. Men man kanske konsumerar hockey på ett annat sätt. Utbudet är stort i dag utifrån tv, sportbarer och så vidare. Det måste vi ta till oss och förbättra upplevelsen, för live är svårslaget.

"Lavinartad utveckling"

Hockeyligans vd Jörgen Lindgren är inne på samma spår.

– När det gäller arenaidrotter är det svårare att få publiken till arenorna. Vi har konkurrerat längre, men allt oftare konkurrerar vi med familj, tv-sofforna och teater om besökarnas tid, säger han till SportExpressen.se.

Men har det inte varit så en längre tid, att folk har upptagna liv?

– Jag tror att precis som med allt i samhället, och det gäller inte bara idrotten, att människor blir mer och mer upptagna. Det är bara att titta i din egen kalender så ser du hur det ser ut. De senaste åren är det en lavinartad utveckling av aktiviteter.

Hur förhåller ni er till siffrorna?

– Vi tar de här siffrorna på enormt stort allvar. Det gjorde vi redan i fjol. Vare sig vi eller klubbarna sitter med armarna i kors och väntar på att det ska gå över. Vi tror på sikt att det kommer ordna till sig i något format. Men redan i fjol gick ju varningsklockorna.

"Hela upplevelsen"

Jörgen Lindgren och Brynäs klubbdirektör Hans-Göran Karlsson är överens om att konsumtionsmönstren hos publiken har förändrats, och att klubbarna måste möta detta.

– Vi måste fundera på hela upplevelsen. Jag tror allt mer att vi går från en besöks- till upplevelseindustri, säger Karlsson.

– Vi behöver utveckla hela arenaupplevelsen. Vi har fina arenor och det finns alla möjliga möjligheter att träffas och umgås på arenorna. Sen gäller det att servicen finns på arenorna, allt från bra kiosker till underhållningen på isen, säger Lindgren.