Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Luleås nya diet: "Har skruvat till det extra"

Näringsbomb. Luleås fystränare och kostrådgivare Petter Pettersson beskriver köttbuljongen som "en fantastisk näringsbomb". Foto: Olle Wande

LULEÅ. Marginalerna blir allt mindre.

Lagen allt jämnare.

Så vad kan då vara den sista, avgörande, lilla detaljen i jakten på den totala framgången?

Möjligen en kopp köttbuljong.

DIETEN SOM LYFT VÄRLDSTJÄRNORNA

Kobe Bryant, basket

34 år gammal satte Lakers-stjärnan NBA-rekord förra säsongen med att göra över 30 poäng i sex raka matcher.

- Det känns som jag kan springa en hel dag utan att bli trött. Och en stor anledningen är min nya diet.

En del i den? Köttbuljong varje dag under slutspel.

Matt Duchene, ishockey

Den 22-åriga Colorado-stjärnan bytte helt kost efter sin svaga NHL-säsong 2011-2012. Och fick ett lyft. Nyckeln till lyftet enligt honom själv: Nej till gluten. Nej till mjölk. Nej till socker.

- Det känns som om jag har så mycket mer energi nu, säger en fem kilo lättare Duchene.

Novak Djokovic, tennis

Den nuvarande världsettan slutade helt med produkter som innehåller gluten 2011 - och kunde sedan ta det sista steget mot världstoppen.

- Utan kostomläggningen hade jag inte varit där jag är i dag, säger Djokovic.

UTBILDNINGSCENTRET SOM VILL FÖRÄNDRA SVENSK ELITIDROTT

Scandinavian Top Athletic Center har sitt säte i Ronneby i Blekinge. Fokus är att utbilda sina kunder i ett helhetsmedvetande rörande träning och kost.

Grundaren är Joakim Dettner som själv hjälper flera aktiva elitidrottare, däribland Jimmy Lidberg (brottning), Sofi Flink (spjut) och Moestafa El Kabir (fotboll). Tidigare även Angelica Bengtsson (stavhopp).

2011 utexaminerades den första kullen av STAC-elittränare som alla genomgått en ettårig utbildning. Flera av dem arbetar nu som fystränare i elitlag. Till exempel:

Petter Pettersson, Luleå Hockey.

Fredrik Sjölander, AIK Hockey.

Freddie Sjögren, Malmö Redhawks.

Johanna Sjögren, LdB Malmö.

Johan Holmström, Gefle IF.

Målsättningen för STAC är också hög. Så här lyder visionen som finns på hemsidan: "Världsledande år 2020 inom träning, nutrition, livsstilsförändring och idrottsmedicin."

SÅ ÄTER OCH DRICKER SPELARNA I LULEÅ

Utdrag ur klubbens egen kostpolicy som samtliga spelare i laget har tilldelats:

Grundregler: Frukost, lunch och middag intas varje dag samt 2-3 mellanmål.

Bästa frukost:

1 Havregrynsgröt (ej fiber). Blanda i 1 msk ekologiskt smör eller olivolja, valfri hackad frukt och liten klick sylt. Två ägg på sidan om. Alternativt några skinkskivor eller annan protein. Skippa helst mjölk.

2 Äggröra på 3-4 ägg med kokosmjölk/vatten eller grädde i + ett äpple och 1-2 bananer.

3 Överbliven middag från kvällen innan.

Lunch/middag: Vanlig husmanskost. Råris, vildris, potatis, sötpotatis, quinoa, havregryn, bovete och rotfrukter är bästa kolhydrater. Extra fett från olivolja eller smör. Protein: Cirka två handlflator (kött, fisk, fågel, vilt). Massor av sallad och extra frukt om du behöver.

Bästa mellanmål:

1 Frukt + naturella nötter.

2 Kycklingklubba + avokado.

3 Tonfiskröra med ekologisk majonäs, kryddor och hackat äpple.

4 Makrill på burk + avokado och juice.

5 Keso/kesella med blåbär och kanel.

Övrigt: Kvällen före match ska allt med socker uteslutas fyra timmar innan läggdags.

Börja varje morgon med ett stort glas rumstempererat vatten 10-15 minuter innan frukost.

All måltidsdryck ska vara utan kolsyra.

Vid behov matchdag: 1 tetra kokosvatten eller 1-2 tabletter resorb.

Det återstår tre timmar till nedsläpp i Coop arena. Luleås spelare släntrar in till samlingsrummet och tar för sig från det uppdukade bordet.

- Förr var det mest mackor. Men de är ju helt borta nu, säger veteranbacken Janne Sandström.

Verkligen. I stället kan spelarna välja på exempelvis riskakor, tonfiskröra, äggröra, frukt, grönsaker och naturella nötter. Och en sak till.

En balja ljummen köttbuljong.

- Vi har skruvat till det lite extra i år. Jag har fått kockarna i ishallen att till matchdagen göra ett tolvtimmars långkok med köttben och grönsaker, säger Petter Pettersson, Luleås fystränare och kostrådgivare.

Okej. Men varför?

- Det är en fantastisk näringsbomb. Fyllt av viktiga fetter, mineraler och aminosyror.

Låter det konstigt?

Vänta bara. För i och med att Petter Pettersson inför förra säsongen började jobba med Luleå Hockey har spelarnas matvardag förvandlats totalt.

Undviker gluten och laktos

Vi kan väl börja med vad som inte längre är helt okej.

PASTA

En klassiker i idrottssammanhang. Men inte längre i Luleå Hockey.

- Det går bort, säger Petter Pettersson.

Största anledningen är att det är för näringsfattigt - och att pastan innehåller proteinet gluten, som finns i vetemjöl, korn och råg.

- Gluten orsakar ofta magproblem. Men det finns även ökad risk för ledvärk, inflammationer, hudproblem och annat. Och på senare år har det blivit än mer gluten i vår kost.

Jaså?

- Speciellt amerikanskt vete är extremt genmanipulerat för att bli tåligt och ge stora skördar. Med mer gluten.

I stället byter spelarna i Luleå nu ut pastan mot råris, vildris, quinoa och potatis.

- Det är mycket lugnare för magen och ger ett bättre näringsupptag.

Jag gissar att du fortfarande ser motståndarlag plöja i sig pasta?

- Jo, det händer ju. Hur det känns? Skönt.

BRÖD

Anledningen är densamma: Gluten.

- För en bagare är mer gluten en fördel - degen blir lättare att jobba med. Men för oss som ska äta det är det en nackdel. Det blir svårare att bryta ned.

Så inget bröd alls?

- I så fall riktigt bra hembakat med surdeg, fullkorn och riktigt smör.

MJÖLK

Bra för alla barn. Betydligt sämre för vuxna elitidrottare, menar Petter Pettersson.

- I grunden innehåller mjölk bra näringsämnen. Problemet är att i vuxen ålder har många av oss svårt att bryta ner laktosen.

SOCKER

Numera finns ett nytt direktiv för spelarna i Luleå: Sockerförbud fyra timmar innan läggdags.

- Du blir speedad av socker. Får svårare att slappna av. Dessutom undantrycker sockret andra hormoner i din kropp som ska kicka i gång och reparera kroppen under sömnen.

KOLSYRAT VATTEN

Oerhört vanlig måltidsdryck i Sverige i dag. Men inget som rekommenderas i Luleå Hockey.

- Nej, speciellt inte till mat. Kolsyran gör att du blir mätt snabbare, rapar och drar in mer luft, och får sämre matsmältning, säger Petter Pettersson.

Varje dag ska i stället starta med en halvliter rumstempererat vatten.

- Det ska drickas 10-15 minuter före frukost. På det sätt tillgodogör man sig frukosten bättre.

Men ljummet?

- Vatten ska alltid hällas upp kallt för att minska antalet bakterier. Men det är bäst för kroppen att drickas rumstempererat. Så bäst är att hälla upp glaset redan kvällen före.

---

36-årige Petter Pettersson, själv med ett förflutet som fotbollsspelare på elitnivå, tillhör en ny generation av kost- och träningsspecialister som börjar spridas över landet.

Flera av dem har gemensamt att de gått elittränarutbildningen på Scandinavian Top Athletic Center (STAC) i Ronneby.

- Det är bara två kullar som gått klart utbildningen ännu. Den tredje är på väg, säger Petter Pettersson.

"Alla har vi samma filosofi"

Förutom i Luleå finns i dag STAC-utbildade fystränare i exempelvis AIK Hockey, Gefle IF, LDB Malmö och Malmö Redhawks.

- Alla har vi samma filosofi, säger Pettersson.

Och när det gäller kost är en röd tråd att genomgående nyttja naturliga, ekologiska råvaror.

Glöm margarin - stek hellre i ekologiskt smör eller kokosolja. Glöm fläskfilé för 50 kronor kilot - ät lokalproducerat och kravmärkt kött i stället. Sportdryck? Använd gärna kokosvatten som alternativ.

Och så vidare.

- En av spelarfruarna sa till mig förra veckan "Jaha, är det dig jag ska tacka för att vårt matkonto har blivit dubbelt så dyrt?", berättar Petter Pettersson.

Vad svarade du?

- Ja, men ni har nog blivit dubbelt så friska också (skratt).

För spelarna har förändringen naturligtvis varit omfattande. Eller som Niklas Olausson, 27, säger:

- Förr åt jag ju pasta fem gånger i veckan. Nu egentligen aldrig. Men det känns också bättre i kroppen.

"Jag har aldrig varit starkare"

Backen Janne Sandström, 35, håller med:

- Petter har varit väldigt bra på att förklara varför vi ska göra så här. Och för mig i min ålder måste man sköta om kroppen extra mycket

Ser du något resultat?

- Jag har aldrig under hela min karriär haft bättre testresultat än den här sommaren. Aldrig varit starkare.

Hur slaviskt följer du direktiven?

- Pasta eller mjölk blir det aldrig. Men nån bulle kan slinka ner. Om man följde allt i varje detalj skulle man väl bli lite knäpp.

Det vill heller inte ens Petter Pettersson.

- Nej, jag har sagt att det bara är bra att äta fritt en dag i veckan. Det får inte bli någon fixering. Man ska ju inte bli stressad om det en bortamatch plötsligt bara finns pasta att välja på.

Och det senaste tillskottet i menyn har veteranen Janne Sandström uppenbara problem med.

- Köttbuljongen? Nja, det är väl ingen jättehöjdare. Än så länge har jag bara kikat på baljan.

Spelarna vägs och mäter fett

Kontrollen av spelarna är annars ganska omfattande. Varje vecka vägs samtliga, en gång i månaden mäts underhudsfettet.

- Och för de som har lite problem kollar vi fettet varje vecka. Och så får de föra kostdagbok, säger Petter Pettersson.

Låt oss säga att det är matchdag. Vad är det värsta en spelare skulle kunna äta?

- Hmm... pannkaka med grädde, tror jag.

Pettersson flinar och fortsätter:

- Speciellt med varm choklad till. D-e-t skulle inte vara bra.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!