Namnet Gavlerinken har varit starkt förknippat med Brynäs IF genom historien.
2014 köpte Gävle kommun namnrättigheten och bytte tillbaka till Gavlerinken efter att arenan i åtta års tid ha hetat Läkerol Arena.
Men nu försvinner det klassiska namnet Gavlerinken ännu en gång.
Gavlerinken byter namn till Monitor ERP Arena
Under en presskonferens på fredagen presenterade Brynäs föreningens nya arenaavtal med Monitor ERP System.
– Vi är mycket stolta och glada över att ingå ett långsiktigt samarbete med Brynäs IF. Det känns bra för oss att förknippas med Brynäs och deras verksamhet, både på och utanför isen. Sen ska jag inte sticka under stol med att mitt hjärta har klappat för Brynäs sedan jag var en liten grabb, säger Monitors ägare Jörgen Persson.
Skriver femårsavtal
Det nya arenaavtalet är skrivet över fem säsonger och klubbens största någonsin.
– Alla som varit inblandade i den här processen vet hur mycket namnet Gavlerinken betyder för Brynäs IF:s historia. Och den delen av föreningen kommer alltid att leva vidare. Men vi som är i föreningen i dag och har varit med och fattat det här beslutet har ett uppdrag att säkerställa att Brynäs IF är konkurrenskraftigt och kan skriva ny historia framåt, säger Brynäs IF:s klubbdirektör Michael Campese och fortsätter:
– Därför har vi sökt en arenapartner som vill växa tillsammans med oss och bidra till att öka våra möjligheter att nå de målsättningar vi kommunicerat för kommande treårsplan och tioårsvision. Vi har också sökt en arenapartner som står för samma värderingar som Brynäs IF både på och utanför isen.'
På lördag tar Brynäs emot Färjestad och spelar den första historiska matchen i Monitor ERP Arena.
”Vad har monitor med Gävle att göra?”
Brynäs supports ordförande Michael Eriksson var på plats under presskonferensen.
– Vi kommer fortfarande säga Gavlerinken som vi gjorde under åren när arenan hette Läkerol Arena. Vi har några ramsor där vi sjunger om Gavlerinken så vi får se hur det blir med dem.
Ni kommer inte så och sjunga om Monitor ERP Arena?
– Den risken finns inte. De flesta av oss är besvikna men vi förstår Brynäs också och när de är nöjda får vi vara nöjda, säger Michael Eriksson.
Inför SHL-premiären skickade Brynäs en passning till konkurrenternas tröjreklam när de värmde upp i tröjor med texten ”Vi hade kunnat se ut som alla andra – men det gör vi inte”. Brynäs supports ordförande vill ändå skilja på tröjreklam och arenanamn.
– Det är en helt annan sak. De byter arenanamn överallt stup i kvarten men vi hoppades att de som nappade på arenaavtalet skulle behålla namnet, säger Eriksson som också riktar kritik mot att Gävle kommun inte köpt namnet.
– De säger att det inte finns pengar och river biblioteket och bygger upp ett nytt för flera hundra miljoner, säger Eriksson och fortsätter.
– En kommun måste tänka på reklam ut mot landet. Vad har ”monitor” med Gävle att göra? De säger att det inte finns pengar men så många finns det inte som går och läser böcker tror jag.