Nina Wennerström. Foto: Tomas LeprinceNina Wennerström. Foto: Tomas Leprince
Nina Wennerström. Foto: Tomas Leprince
Foto: Tomas LeprinceFoto: Tomas Leprince
 Foto: Tomas Leprince
Foto: Maja Suslin/Tt / TT NYHETSBYRÅNFoto: Maja Suslin/Tt / TT NYHETSBYRÅN
 Foto: Maja Suslin/Tt / TT NYHETSBYRÅN
Foto: Olle WandeFoto: Olle Wande
 Foto: Olle Wande

Blir första kvinnliga agenten i hockeyn

Publicerad

Hon har kallats för en kvinnlig motsvarighet till "Jerry McGuire".

Nu bryter Nina Wennerström nya barriärer och blir Sveriges första kvinnliga hockeyagent.

– Jag är väldigt glad och stolt, säger hon.

Gå igenom listan över de 44 certifierade hockeyagenterna i Sverige och ett faktum står klart.

Det är idel män.

Men nu bryter Nina Wennerström, 37, barriären och blir den första kvinnan i branschen. I måndags klarade agenten inträdesprovet och presenteras i dag som certifierad spelaragent.

Även internationellt sett sticker Wennerström ut i sammanhanget: av de omkring 400 agenterna som är verksamma i hockeybranschen är endast två stycken kvinnor. Där blir Nina Wennerström den första kvinnan som driver sitt eget agentföretag.

– Det känns jättekul. Jag har jobbat stenhårt för det här. Men när jag ger mig in i något så brukar det gå vägen. Jag hoppas så klart också att kunna inspirera flera kvinnor till att ge sig in i branschen, säger hon.

"Bestämde mig i höstas"

Hon har elva års erfarenhet av internationell agentverksamhet och bland annat representerat några av de främsta tennisspelarna i världen och är därtill turneringschef för Swedish Open (numera: Ericsson Open). Sedan ett och ett halvt år driver hon sitt egna företag Wesport.

– Jag bestämde mig för att ge mig in i hockeyn i höstas. Förutom att klara provet har jag försökt lära mig branschen på alla plan – såväl hur klubbarna som ligorna fungerar. Jag tror att det finns många väldigt positiva "crossover-effekter" mellan tennis och hockey där elitidrottare kan lära och inspireras av varandra, säger hon. I slutändan handlar det om samma sak; att vara redo fysiskt och mentalt, hålla sig skadefri, klara hantera pressen, leverera resultat och samtidigt dra nytta av sina kommersiella möjligheter.

Hur lyckas man i den här branschen?

– Jag har etablerat globala samarbeten inom branschen, samt jobbar redan med de bästa sportjuristerna. Därtill jobbar vi nära näringslivet och med flera intressanta varumärken som våra klienter får tillgång till. En ishockeyspelares karriär är relativt kort, så det handlar om att maximera marknadsmöjligheterna. Sedan tror jag att de vill ha någon som jobbar lika hårt som de själva gör. Jag har enorm respekt för deras liv och utmaningar och inspireras själv av elitidrottare; deras drömmar, målmedvetenhet, hårda arbete och fighting spirit.

Hur tänker du kring att det är en så pass mansdominerad bransch?

– Jag är faktiskt inte oroad. Jag har inte fokuserat på mycket på det tidigare i min karriär och har inte heller känt mig diskriminerad någon gång. Det har snarare varit tvärtom, att branschen tycker det är positivt med nya perspektiv. Jag ser absolut inga hinder och sedan dagen jag bestämde mig för att anta denna utmaning har jag fått support från flera olika aktörer i branschen vilket jag uppskattat mycket.

"Nu börjar resan"

Hon är certifierad av SICO – svensk ishockeys centralorganisation – som välkomnar Wennerström in i branschen.

– Vi välkomnar alla som vill bli certifierade agenter men det är verkligen på tiden att första kvinnan gör entré. Som i samhället i övrigt är det viktigt med jämställdhet och att det finns både kvinnor och män i företag på samma positioner, säger generalsekreteraren Erik Zachrisson.

Vad väntar nu?

– Ett hårt jobb med väldigt stor konkurrens i branschen. Precis som med våra övriga andra nyligen certifierade agenter blir det spännande att följa henne. Vi verkar på en ganska liten marknad i Sverige men arbetar väldigt seriöst och professionellt.

Först nu, efter certifieringen, har Wennerström möjlighet att börja signera klienter i hockeybranschen.

– Nu börjar resan. Det ska bli väldigt kul, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter och Instagram.

Expressen
Till Expressens startsida

Mest läst i dag