Hanna Rylander spelar i Brynäs Foto: ANDREAS SANDSTRÖM / BILDBYRÅN
Hanna Rylander spelar i Brynäs Foto: ANDREAS SANDSTRÖM / BILDBYRÅN

"Jag ville inte ens visa mig för laget"

Publicerad

Brynässpelaren Hanna Rylander, 22, hånade en motspelare med hörselnedsättning.

Hon straffades av disciplinnämnden, men det skulle komma en annan dom som var betydligt värre.

– Jag ville inte ens visa mig för laget, säger hon i en intervju med Hockeypuls.

Det var under en match mot Djurgården i SDHL. Brynäs Hanna Rylander, som gör sin tredje säsong med laget, ställde upp på en tekning med en av Djurgårdsspelarna.

Till Hockeypuls förklarar Rylander att hon fokuserade på att få in pucken i Djurgårdens zon, när hon tyckte att motspelaren gav henne en konstig blick. Då började hon håna motståndaren för dennes hörselskada. 

LÄS MER: Klubbchefen Johan Stark: "Hon tappade det helt" 

Enligt Rylander själv var det inget verbalt angrepp utan en gest.

– Jag sa inget, jag bara visade med kroppsspråket. Jag pekade mot örat och jag visste ju att hon hade en hörselskada. Sedan fortsatte jag med det när vi gick av isen, säger hon till Hockeypuls.

Bad om ursäkt

Efter matchen menar Rylander att hon skämdes och gick och bad om ursäkt till spelaren. 

– Jag mådde jättedåligt. Jag ville bara låsa in mig. Jag ville inte ens visa mig för laget, säger hon. Men jag tyckte ändå att jag hade gjort rätt som bett om ursäkt direkt efteråt.

"Fått ta skit på sociala medier"

Klubben stängde av henne i en match på grund av hur hon betett sig, men sedan kom det ett beslut från disciplinnämnden, som Djurgården hade anmält henne till. Hon blev avstängd i två matcher, och det innebar även att hennes namn offentliggjordes.

– Jag har fått ta mycket skit. På sociala medier – och jag har fått meddelande från personer som jag inte känner. Det har inte varit trevligt att läsa. Första veckan plockade jag bort Twitterappen ur telefonen. Jag orkade inte, säger Rylander.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag