Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Foppas” plan efter flytten från Sverige

Foto: OLLE SPORRONG
Foto: /IBL / /IBL

En ikon i Sverige – och snart ännu större i USA?

Peter Forsberg tar hjälp av tv-chefen Anders Cedhamre för att expandera sitt varumärke.

Då blickar de mot andra sidan Atlanten.

– Han har en jävla genomslagskraft och är nästan större i Kanada och USA än i Sverige, säger Cedhamre.

Han må ha slutat med hockeyn för sju år sedan.

Men Peter Forsbergs förehavanden utanför rinken väcker ännu stort intresse. 45-åringen hyllades för sin insats under Discoverys sändningar från OS i Pyeongchang, och sedan tidigare har hans medverkan i Mästarnas Mästare dragit miljonpublik.

Sedan augusti har "Foppa" tillsammans med sin partner Nicole flyttat till Schweiz, för att satsa på deras skoföretag.

Och nu är det möjligt att hockeyikonen kommer att synas ännu mer i utlandet.

Slog igenom i tv-rutan

"Foppa" tar nämligen hjälp av Discovery-chefen Anders Cedhamre, som under sina nio år på mediebolaget har varit med och rekrytera bland andra Anja Pärson, Kim Källström och Peter Forsberg. 

Nu är deras plan att fortsätta expandera svenskens varumärke. Och då finns många alternativ på bordet.

Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / MEDIABILD/IBL IBL BILDBYRÅ

– Han fick genomgående toppbetyg i samtliga tidningar efter sin insats under OS. Han har en jävla genomslagskraft i tv, fortfarande, så där ska vi gå vidare så mycket vi kan, säger Cedhamre och fortsätter: 

– Dessutom är han nästan större i Kanada och USA, om man ser till hockeyn. Så jag kan absolut tänka mig att flera amerikanska medier skulle vilja ha honom som ett återkommande namn. Det blir en rolig utmaning. 

Anders Cedhamre. Foto: MALIN LÖÖF

Startar bolag tillsammans

För honom handlar det om att positionera "Foppas" varumärke i medier. Därför startar de ett samarbete för att på sikt också kunna rekrytera andra sportprofiler.

– Det skulle kunna vara att Peter skriver en krönika eller gör en podd, antingen i Sverige eller i utlandet. Sen kan man tänka sig framöver att det går att locka andra sportprofiler också, som antingen är aktiva fortfarande eller att de har lagt av, säger Cedhamre.

Succé i Mästarnas Mästare och flera andra tv-program – blir det Let's Dance härnäst? 

– Han får extremt många förfrågningar av internationella och svenska aktörer. Han har säkert fått den frågan också. Men det är inte superaktuellt med Let's Dance just nu.