Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stora biljettsuccén – trots tomma läktare

Idrottsminister Amanda Lind mötte Riksidrottsförbundet med anledning av coronaviruset. Flera evenemang tvingas hållas utan publik.
Foto: JOHAN LÖF / BILDBYRÅN
Björklöven siktar på klubbrekord på lördagFoto: JOHAN LÖF / BILDBYRÅN
Foto: JOHAN LÖF / BILDBYRÅN
Modo-klacken under mötet med Timrå i februariFoto: ERIK MÅRTENSSON / BILDBYRÅN
Foto: JOHAN LÖF / BILDBYRÅN

Utsålda läktare väntade Modo i finalmatchen mot Björklöven men efter gårdagens regeringsbeslut tvingas man nu spela inför tomma läktare.

Ett tufft beslut som slår hårt mot Modos ekonomi. 

Men vad som hänt sedan beslutet är något av en solskenshistoria. Supportrar till laget har ändå valt att betala biljetter till matchen och ett sexsiffrigt belopp har redan säkrats.

– Det är helt otroligt hur många i landet som visar sin kärlek till Modo, säger Johan Widebro, vd i klubben.

Coronaviruset har satt stopp för publik på alla ishockeymatcher i Sverige och den stekheta finalserien mellan Björklöven och Modo har drabbats hårt.

Båda lagen sålde ut sina arenor på nolltid och i den första matchen på tisdagskvällen var det fullproppat i A3 Arena när Modo gick upp till 1-0 i matcher efter Magnus Häggströms övertidsavgörande. 

Men kort efter att beslutet om ingen publik på läktaren kom Modos supportrar att kraftsamla ekonomiskt och många betalade biljetter för matchen även fast de inte kunde gå på den. Kort därefter gick Modo ut med en kampanj de valt att kalla ”Soffsupportern” där man kan swisha för sittplats, ståplats eller vip-plats. 

När SportExpressen når Modos vd Johan Widebro är han tagen av stödet:

– Verkligen. Vi har fått ett fantastiskt stöd och det är helt otroligt hur många i landet som visar sin kärlek till Modo och ställer upp nu i denna stund, säger han och fortsätter:

– Vi har känt det här stödet flera gånger förut från våra supportrar. När vi åkte ut ur SHL ställde många upp och vi ökade i medlemskap direkt efter den förlusten. När det krisar så har vi verkligen ett fantastiskt stöd i ryggen.

”Sålt drygt 1 000 soffbiljetter”

På torsdagsförmiddagen, bara tio timmar efter att Modo sjösatt kampanjen, har man enligt uppgifter dragit in över 200 000 kronor - ett belopp Widebro inte vill bekräfta, men han avslöjar ändå hur många biljetter som sålts:

– Vi har sålt drygt 1 000 soffbiljetter och då är det ju av olika valörer, vi kommenterar inte exakta belopp vi fått in men kan säga att vi sålt över 1 000 biljetter i alla fall.

Blir det ett litet plåster på såren för den ekonomiska smäll som kommer med stängd arena?

– Ja, så är det ju. Vi måste försöka täcka de hål som blir ekonomiskt på grund av det här och soffsupportern blir ju ett sätt att täcka hålen. Men sen gjuter ju det här också mod i laget och föreningen inför matcherna som kommer och det blir en extra motivation för alla att ge tillbaka med sportsliga framgångar.

Björklöven siktar mot rekord: ”Vill nå drömgränsen”

Även Björklöven har känt av ett fint stöd från publiken och på hemsidan går klubben nu ut med information om en insamling som ska ge klubben ett rekord i sålda biljetter. 

Anders Blomberg, vd i klubben, berättar på hemsidan.

– Eftersom vi inte har någon publikbegränsning, och eftersom allt är upp och ner i dessa virustider, gör vi något som vi aldrig gjort förut. Varför inte utöka biljettantalet och sikta på att sätta ett nytt rejält klubbrekord i biljettförsäljning? Vi vill nå drömgränsen 10 000 sålda biljetter på lördag, säger han och fortsätter:

– Det skulle inte bara ge oss ekonomisk stabilitet, det skulle också ge eko runt om i Sverige och världen. Och understryka varför vi inte bara har Hockeyallsvenskans bästa fans, utan hela Hockeysveriges. Fixar vi det?

Det krävdes fem perioder innan Modo vann match 1 i den hockeyallsvenska finalen mot Björklöven.