OBS - Bilden är ett montage.
OBS - Bilden är ett montage.

Foppas toffelkrig

Publicerad
Uppdaterad
"Foppatoffeln" har blivit en succé.
Men Peter Forsbergs namn utnyttjas också av företag som säljer falska kopior - och därför tänker Foppa nu ta hjälp av advokater i USA.
- Det är klart att Peter blir irriterad, säger pappa Kent Forsberg.
”Foppatofflorna”, som egentligen heter Crocs, har blivit en stor framgång sen Peter Forsberg tog dem till Sverige 2005.
Men i sommar har flera butiker runt om i landet utnyttjat hans varumärkesskyddade namn när de marknadsfört falska kopior av hans sko.

”Få stopp på kopiorna”

Därför har det svenska företaget Pforce, som Peter Forsberg äger, valt att agera.
– Det är klart att Peter reagerar när han ser kopior överallt. Men vi kommer att få ett stopp på spridningen, säger Pforce vd Magnus Söderlund.
Pforce har anlitat advokater i USA för att få ett slut på fusket. Målet är att försöka hindra de kopior som tillverkas i Asien och vidaresäljs världen över.
Kent Forsberg är uppretad över hela situationen.
– Vi har tvingats säga till några gånger till olika butiker, men inte behövt gå så långt som att stämma dem. Det är lite halvdåligt av dem här som säljer kopior, säger den tidigare svenske förbundskaptenen.
Vad säger Foppa om detta?
– Peter bryr sig inte om att det säljs kopior. Det som stör honom är att hans namn används i falsk marknadsföring, säger Peters pappa Kent.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter och Instagram.

Expressen
Till Expressens startsida

Mest läst i dag