Peter Forsberg och sambon Nicole Nordin. Foto: VILHELM STOKSTAD/TT / TT NYHETSBYRÅNPeter Forsberg och sambon Nicole Nordin. Foto: VILHELM STOKSTAD/TT / TT NYHETSBYRÅN
Peter Forsberg och sambon Nicole Nordin. Foto: VILHELM STOKSTAD/TT / TT NYHETSBYRÅN
Foto: HANNES BERGDAHL / EXPRESSEN TVFoto: HANNES BERGDAHL / EXPRESSEN TV
 Foto: HANNES BERGDAHL / EXPRESSEN TV

"Foppa" köper in sig i champagne

Publicerad

Många har korkat upp champagne då "Foppa" gjort mål.

Nu är han själv köpt in sig i ett champagnemärke.

Och det tillsammans med finansmannen Anders Wall och champagneexperten Richard Juhlin.

Det är Dagens industri som berättar om champagnemärket Guldkula som lanserats och i huvudsak ägs av finansmannen Håkan Guldkula.

Dagens industri berättar att det var i våras som Wall Street-veteranen lanserade sitt projekt.

– När det var dags att namnsätta champagnen, sa alla till mig att jag hade världens bästa namn att sätta på flaskan, säger han till Di.

Har tagit hjälp av kända namn

Namnet kommer från hans morfar som utvandrade från Dalarna för att bli guldgrävare i USA. Smeknamnet Guldkula uppstod, och Håkan Guldkula valde senare att lägga till det till sitt efternamn Anderson.

Och han har tagit hjälp av kända namn.

Hockeylegenden Peter ”Foppa” Forsberg och finansmannen Anders Wall är aktieägare och samsas med champagneexperten Richard Juhlin och industrimannen Roger Holtbak från Göteborg som har en (för länge sedan) bakgrund i Volvo.

 

LÄS MER: Björn Borgs lunch med skandalikonen

"Globalt nätverk"

– Vi ägare har tillsammans ett globalt nätverk, vi känner många intressanta och inflytelserika personer som vill vara ambassadörer för oss, säger finansmannen om Foppa och de andra ägarna.

På vilket sätt är en person en ambassadör?

– Du går in som aktieägare, är med och är en god representant, säger Håkan Guldkula till Di.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter och Instagram.

Expressen
Till Expressens startsida

Mest läst i dag