Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Fansens protester blev starten på vändningen

Foto: PETER SKAUGVOLD / BILDBYRÅN
Foto: FREDRIK SUNDVALL / FRILANSFOTOGRAFERNA / 401 FRILANSFOTOGRAFERNA.SE
Foto: OLLE WANDE / FOTO: OLLE WANDE / KOD: 7138 EXPRESSEN
Foto: SIMON ELIASSON / BILDBYRÅN

I Timrå fanns planer på att placera bortafans i något som mest liknade en bur. 

I Karlstad kapas delar av hemmaklackens sektion bort.

Det blåser kalla vindar i SHL:s supportervärld.

Men i Luleå?

Där ringer en supporter upp stans kommunalråd och undrar om han får skänka 30 miljoner. Där väljer klubben att byta klubbmärke efter fansens önskemål. Där satsar man på publik före spelarinköp.

– Vi visar vägen nu, säger veteranen Karl Fabricius.

Det är en sensommardag i Luleå. Fortfarande präglas Norrbotten av den extrema sommaren som fått varenda röding att flämtande fly till botten av fjällsjöarna.

På gågatan strosar luleborna omkring och kisar mot den överraskande värmande solen.  

Knappa två kilometer därifrån sätter sig Luleå Hockeys vd Stefan Enbom ner på ena avbytarbänken inne i Coop arena. Det är ovanligt varmt här inne också.

Förklaringen är självklar: Isen saknas.

Drömmen blir verklighet

Luleås hemmaarena är i stället förvandlad till något som mest liknar en byggarbetsplats. Och högt ovanför betonggolvet har någon dag tidigare något som bäst kan beskrivas som en enorm oval ramp hissats upp.

Stefan Enbom sneglar upp mot taket i arenan.

– Hur det här känns? Ärligt talat så kunde jag flera veckor efteråt vakna upp på morgonen och undra om jag drömt allt.

Stefan Enbom. Foto: TOMAS PETTERSSON

 Luleås vd skakar lätt på huvudet innan han fortsätter:

– Du vet, ibland är ju saker för bra för att vara sanna. Men... det här är ju faktiskt sant.

Det är ju det.

Och allt är resultatet av en historia som känns tämligen unik i SHL:s värld.

Men låt oss först backa tio år i tiden.

* * *

24 februari 2008

Luleås spelare lämnar isen i Coop arena med böjda huvuden efter förlust, 1-4, hemma mot Modo.

I vanliga fall brukar spelarna tacka sina fans på ståplats efter varje match. Men inte denna gång.

H-sektionen gapar nämligen tom. 

Hemmaklacken lämnade redan i början av tredje perioden sin sektion i protest. Slutet av matchen tillbringade fansen i stället under läktarna där man skrek ramsor som "Hata styrelsen", "Avgå styrelsen", "Avgå Rönnberg".

Roger Rönnbergs ilska

Och på en banderoll som hängdes upp före nedsläpp står det 

"RÄDDA VÅR KLUBB. BORT MED MAFFIAN".'

– Det här är inte värdigt. Riktiga fans stöttar i med och motgång, säger en irriterade Roger Rönnberg, tränare i Luleå, till lokaltidningen NSD efter matchen.

Det är förtroendekris i Luleå Hockey.

Klyftan mellan fans och klubbledningen är bråddjup. 

Och det ska visa sig att det kommer att ta lång tid innan alla sår är läkta.

* * *

– Det var ju annorlunda för några år sedan. Men i dag? Det har aldrig varit så bra mellan oss och klubbledningen som det är nu, säger Stefan Baudin, ordförande i Luleå Hockeys supporterförening LuleåFans. 

Berätta mer.

– Jag och Stefan (Enbom, vd) pratas vid i stort sett varje vecka. Attityden är helt annorlunda. Vi har fått igenom egentligen det mesta som går att genomföra.

Till exempel?

– En egen kiosk. En egen bar. Och de har tagit bort all reklam från vår sektion. Förr klagade sponsorer över att våra flaggor skymde deras skyltar.

Stefan Baudin. Foto: TOMAS PETTERSSON

Stefan Baudin fortsätter:

– Det kostade säkert en del. Men klubben prioriterade oss före sponsorpengar - och det tror jag nästan är unikt inom SHL. 

 

Tio år har passerat sedan den där tumultartade kvällen när fansen lämnade ståplatsläktaren i protest. 2018 är alltså läget ett helt annat.

– Allt grundar sig i att vi för ett par år sedan tog en ordentlig funderare över vad Luleå Hockey stod för. Och vart föreningen var på väg, berättar Luleås vd Stefan Enbom.

Vad kom ni fram till?

– Att det inte kändes bra.

Mer exakt?

– Vi kände att det fanns växande tendenser till en barriär mellan klubbar och publiken. I hela SHL - och även här i Luleå. 

"Ett kommersiellt väsen"

Stefan Enbom fortsätter:

– Vi upplevde att Luleå Hockey började hamna i kategorin köpeslag. Ett kommersiellt, plastigt, väsen. Och det gillade vi inte. 

– Och då bestämde vi oss för att förändra Luleå Hockey i grunden. Och göra det tillsammans med våra medlemmar och fans.

Det är i skenet av det som man ska se Luleå Hockeys två stora nyheter inför den kommande säsongen. 

1) Byte av klubbmärket.

En omröstning bland medlemmarna visade att majoriteten ville att man skulle gå tillbaka till det ursprungliga klubbmärket - med en stålman som symbol. Och så blev det.

– Jag har alltid sagt att gå tillbaka till det gamla klubbmärket skulle vara större för mig än att vinna SM-guld, säger Stefan Baudin, ordförande i LuleåFans.

Varför?

– För att det gör mig stoltare över Luleå Hockey än att de skulle satsa 10 miljoner extra en säsong och ta guld med några inköpta stjärnspelare. Jag menar; vad är det att egentligen vara så stolt över?

2) 45-miljonersprojektet.

Det är klubbens största satsning genom tiderna. Och den är helt riktad mot publiken i hemmaarenan. Alla ljud- och ljussystem byts ut. Högt över isen monteras en LED-skärm i form av en oval. Europas modernaste isprojektorer sätts upp i taket. Och så vidare. 

Peter Jidström. Foto: TOMAS PETTERSSON

– Det kommer att bli grymma effekter, säger Peter Jidström, projektledare för ombyggnaden.

– Jag tror det blir otroligt häftigt, säger Luleås assisterande kapten Karl Fabricius.

– Det är helt fantastiskt. Vi har i flera år drömt om att få byta ut belysningen. Vi har drömt om att få byta ut ljudsystemet. Men vi har inte haft råd, berättar vd:n Stefan Enbom.

Sedan ler han:

– Men så helt plötsligt ringer Jakob.

Och det är precis nu den här historien blir något alldeles speciellt.

* * *

 – Vi har varit med om att en lokal affärsman en gång skänkte en flygel till Kulturens hus. Men den här nivån... nä, det är ju något helt annat.

Luleås kommunalråd Niklas Nordström låter fortfarande lätt omtumlad när han tänker tillbaka på den där dagen i våras.

För det var inte bara Stefan Enboms telefon som ringde, även kommunalråd Norströms mobil surrade till.

Miljardregn över Jakob Porser

I båda fallen var uppringaren densamme: Jakob Porser.

40-åringen har varit omskriven de senaste åren. Han är mannen som tillsammans med Markus "Notch" Persson utvecklade dataspelet Minecraft i bolaget Mojang. Och sedan 2014 sålde bolaget till Microsoft för hisnande 18 miljarder kronor.

Porsers andel? Nära fyra miljarder.  

Jakob Porser och Markus "Notch" Persson under en match i Luleå. Foto: PETER SKAUGVOLD / BILDBYRÅN

Ända sedan barnsben har Porser varit en dedikerad supporter till Luleå Hockey. Efter sitt miljardklipp har han också stöttat Luleå ekonomiskt varje år i det tysta.

Men aldrig i denna omfattning.

Efter att ha lyssnat på idén om att förvandla Luleås hemmaarena till SHL:s modernaste funderade Jakob Porser ett tag, bestämde sig - och började ringa.

Porsers förslag till Luleås kommunalråd var glasklart: Jag kan bidra med runt 30 miljoner till teknikupprustningen av kommunala fastigheten Coop arena - om kommunen går in med resten (12 miljoner).

Du blev rätt glad när han ringde, va?

– Jo, det kan man säga, säger Niklas Nordström.

Alla inte lika nöjda

Luleås kommunalråd fortsätter:

– Det finns ju ingen ekonomisk uppsida för Jakob. Det är pengar han verkligen ger bort - och jag känner en stor ödmjukhet och tacksamhet inför detta.

LÄS MER. Miljardärerna som pumpar in pengar i idrotten 

Alla är dock inte lika nöjda.

– Ungefär när det här presenterades fick vi beskedet av kommunledningen att det är elva års väntetid för att rusta upp en lekplats i Luleå. För att det saknas investeringspengar, säger Rättvisepartiets Jonas Brännberg.

– Men 12 miljoner till Coop arena var samtidigt inga problem. 

Jakob Porsers, Luleå Hockeys och kommunens förhoppning är att satsningen på en utökad arenaupplevelse ska få luleborna att vallfärda till arenan i stället för att nöja sig med Cmores tv-produktioner.

– Det som är kul med det här är att Jakob är ett fan. Han är ingen sponsor. Bara ett fan som råkar ha lite mer pengar, säger Stefan Enbom.

Nåja. Ganska mycket mer, va?

– Jo.

* * *

Förmiddagens träning i B-hallen är över. I vanlig ordning har Luleås energiske tränare Thomas "Bulan" Berglund jagat livet ur sina spelare.

Allt ser faktiskt rätt imponerande ut.

– Jämfört med i fjol är vi mycket bättre. Har högre potential. Vi kommer att vara bättre på allt i vinter, konstaterar Berglund lugnt.

Foto: ANDREAS L ERIKSSON / BILDBYRÅN

Handen på hjärtat: Hade du som tränare inte hellre önskat att alla miljoner satsats på spelartruppen i stället för på teknik?

– Nej.

Nähä?

– Luleå har prövat den resan förut. Köpt in en massa färdiga spelare, men... det blir liksom bara ett lapptäcke. Nu ska vi tillbaka till grunderna. Satsa lokalt. På kontinuitet.

Veteranen Karl Fabricius är på samma linje:

– Vi visar vägen nu. Och kan så ett litet frö för att få en annan, kanske lite yngre publik, att gå på hockey. Du vet, morgondagens årskortsköpare.

Säsongsbiljett med hög prislapp

Eller som supporterklubbens Stefan Baudin konstaterar:

– Luleå Hockey vore ju dumma i huvet om de tackat nej till det här. 

Mannen bakom allt väljer - som vanligt - att ligga lågt med kommentarer om sin stöttning till Luleå Hockey.

Men i samband med att satsningen offentliggjordes beskrev Jakob Porser hur han ser på sig sin roll för lokaltidningen NSD:

– Jag ser inte mig själv som någon sponsor. Utan mer som en supporter som bara betalar ett lite högre pris för min säsongsbiljett. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!