Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Sanny Lindströms blogg

Dags att hylla Jörgen Lindgren

Veckans stora snackis har varit det kommande TV-avtalet som kickar in till kommande säsong. Det betyder att SHL förhandlat till sig ett avtal som i teorin skulle ge klubbarna i runda slängar mellan 40-47 miljoner kronor per säsong.
Den stora boven sägs vara SHL´s VD Jörgen Lindgren som fått utstå hård kritik.
Faktum är väl att han egentligen borde hyllas?

Foto: Joel Marklund / BILDBYRŁN / kod JM / 86803
Foto: Joel Marklund / BILDBYRŁN /

Vi tar det från början.
SHL med Jörgen Lindgren och Erik Strandmark (sköter medierättigheter) i spetsen satt med två år kvar på nuvarande TV-avtal men såg hur den fullkomligt absurda situationen mellan tre stora mediehus, TV4/Cmore (Bonnier), Viasat (MTG) och Kanal 5 (Discovery) blossade upp och såg sin chans att kunna tillfredsställa sina 14 uppdragsgivare (SHL klubbarna) och förhandla fram ett fördelaktigt avtal.
Och som man gjorde det.
Ett avtal, som enligt folk som förstår sig på detta mer än mig, säger sakna motstycke.
Med andra ord.
Hatten av för Jörgen Lindgren, Erik Stradmark och SHL som stolta som kyrktuppar kunde återkoppla till de 14 klubbarna med fina besked. Med andra ord, Jörgen Lindgren skrev ett avtal som ingen varit i närheten av göra tidigare.
Nog så!

I och med pengarna ökar granskningen av SHL och vilket ansvar man ska ta för svensk hockeys bästa.
Fullt naturligt.
När man i måndags skickade ut ett pressmeddelande som man förmodligen själva tyckte var bra och informativt måste man göra sig beredd på frågor, funderingar, oro och kanske till och upprördhet eftersom debatten i mångt och mycket är känslostyre beroende på vilket lag man håller på.
Vad händer sedan?
Ingenting, absolut ingenting hör man utan nu är det media som eldar på och skapar en debatt som kanske är direkt felaktig eller helt enkelt… Ja, låt oss höra.

Igår hade vi På Cmore bjudit in SHL för att prata, kunna utveckla sitt resonemang och diskutera men fick dessvärre ett nej tack.
Kanske är det helt enkelt så att man inte har nåt att säga men då hade man inte heller behövt skicka ut pressmeddelandet i måndags.
SHL har inte förtroendekapitalet att sitta tyst i detta läge och Nu, mer än någonsin, är transparens det absolut viktigaste.

Hur såg egentligen planen ut efter att man skickat ut pressmeddelandet i måndags?
Var det så att man trodde att supportrarna skulle välkomna detta med öppna armar har man missbedömt sitt förtroendekapital å det grövsta.
Varför har man inte gjort sig tillgänglig och svarat på frågor. På eget intiativ kontaktat Aftonbladet och deltagit i deras podd på tisdag, en lång intervju med Expressen i onsdags och sedan i studion på Cmore igår för att förtydliga, svara på frågor och visa sig tillgängliga.
Möta upp mot eventuella felaktigheter och på så sätt kunna styra debatten.

Vad som är viktigt att förtydliga är att formellt så gör SHL inget fel och pengarna de förhandlat fram för TV avtalet är oavsett vad någon säger deras pengar som de faktiskt styr över.
Men jag måste säga att man ha varit väldigt naiva i sin kommunikation.
Varför är inte SHL mer aktiva i diskussionen kring hur svensk hockey ska utvecklas, visa framfötterna, ta intiativ och driv debatten framåt.
De kommer aldrig någonsin att få alla supportrar på sin sida men jag är övertygad att man skulle skapa en större förståelse och framförallt transparens.

170911 Stephan Guiance, VD Hockeyallsvenskan, under Hockeyallsvenskans upptaktstrŠff den 11 september 2017 i Stockholm. Foto: Johanna Lundberg / BildbyrŒn / 135767
Dagens Tio tusen kronors fråga. Vem är mannen på bilden?Foto: Johanna Lundberg / BildbyråŒn /

På andra sidan SHL står svensk hockey och tittar på.
Där måste jag passa på att skicka en känga till Hockeyallsvenskan som är en attraktiv och bra liga i mina ögon med många spännande spelare och heta lag.
Hur kan man som liga var så dåliga på att sälja sig själv och marknadsföra sin produkt?
Hockeyallsvenskans VD Stephan Guiance som tillträdde 2015 håller en sådan låg profil att om du skulle fråga 100 av de mest inbitna Hockeyallsvenska supportrarna så vet förmodligen inte 98 av dem hur hans efternamn uttalas.
Guiance som innan han blev VD för Hockeyallsvenskan under 20 år drev företag inom TV, Radio och bredbandsbranschen där han ansvarade för allt från strategi till genomförande av affärs- och verksamhetskritiska förändringar.
Dags att ta plats och visa upp färdigheterna nu.

Hockeyallsvenskan skulle i detta läge behöva en Jörgen Lindgren vare sig ni vill det eller inte.

I morgon kommer frågan att diskuteras vidare i samband med Hockeylördag på TV4 och Cmore.
Jag tar för givet att SHL är en del av den diskussionen och inte fortsatt sticker ner huvudet i sanden.

Tack för att ni tog er tid

Sanny