Foto: Niklas Larsson
 Foto: Niklas Larsson

Här är den officiella låten till EM i basket

Publicerad

SOPRON. Drygt tvåhundrade svenska fans har köpt biljetter till Sveriges EM-premiär mot Ungern.

Matchen tv-sänds och har fått fans hemma i Sverige att ta ton.

Med hjälp av hiphoparen Aaron Phiri har Fryshuset och basketlandslaget tagit fram en officiell svensk EM-låt.

När Sverige i kväll går in i EM-premiären mot Slovakien är målsättningen klar. Basketlandslaget ska vinna matchen och ta sig hela vägen till ett OS-kval.

Till sin hjälp har de ett hundratal influgna fans och en officiell EM-låt.

Tillsammans med hiphop-profilen Aaron Phiri har tjejer i åldrarna 15-28 år med kopplingar till Fryshuset i Stockholm skapat låten "Hela vägen".

Tänkt som pausunderhållning

Låten var till en början tänkt som pausunderhållning i EM-genrepet mot Lettland i Fryshuset förra veckan, men landslaget diggade låten och ville ta med den hela vägen till Ungern.

– Initiativet föddes i ett samtal mellan Fryshuset och SJ, som är en samarbetspartner till Svenska Basketbollförbundet, om hur man skulle kunna göra någonting extra kul och peppande under den sista landskampen innan avresa till Ungern som hölls i Fryshuset i fredags, säger Nanny Marianovic, ansvarig för ungdomskultur på Fryshuset.

Låten har nu spelats in, och en musikvideo har producerats.

 

Här kan ni lyssna på den officiella EM-låten där bland andra rapparen Janine Felix och Raven deltar:

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat - här kan du kan även få nyheter om dina lag direkt i Messenger.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag