Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Salming: ”Tycker det är lite hemskt”

Bianca Salming.Foto: JOEL MARKLUND / BILDBYRÅN
Sydney McLaughlin.Foto: JEAN-CHRISTOPHE BOTT / EPA KEYSTONE

Sociala mediers maktfaktor växer – och har slagit sig in brett i idrottens värld. 

Atleter med många följare kan premieras i sin satsning, medan idrottare med en mindre följarbas kan drabbas negativt. 

– Jag tycker att det är lite hemskt, egentligen, säger friidrottaren Bianca Salming. 

Pengar har alltid varit en stor del inom idrotten, och genom historien har det vanligtvis varit den som har varit bäst inom sin idrott som tjänar mest pengar. 

Men nu finns det en ny aspekt som styr hur stora sponsorintäkterna blir: Sociala medier. 

Sydney McLaughlin är ett exempel. 20-åringen har en följarbas på nära en halv miljon på Instagram och är enligt uppgifter den friidrottare som har bäst betalt. Amerikanskan har skrivit ett avtal med New Balance, som enligt Running Magazine, kan generera upp till 20 miljoner kronor. Det är summor som ingen har varit i närheten av sedan Usain Bolt var som bäst under 2010-talet. McLaughlin gör även reklam för flera bolag på sin Instagram, till exempel Gatorade som tillverkar sportdryck. 

Men Bolt var bäst och satte flera världsrekord under sin karriär. McLaughlin har ”enbart” den tredje bästa tiden någonsin på 400 meter häck. 

– Hon är ju fotomodell och idrottare. Hon har inte fått avtalen bara för att hon är duktig på att springa 400 meter häck. Så funkar det, liksom, har agenten Daniel Wessfeldt tidigare sagt till SportExpressen

Salming: ”Tror det har en stor betydelse”

Sociala mediers betydelse för idrottare är stor – och flera idrottare tar hjälp genom sin följarbas för att attrahera sponsorer för att stötta satsningen mot världstoppen. 

Mångkamparen Bianca Salming satsar mot att ta sig till OS i Tokyo under sommaren 2021. Med ett aktivt flöde på Instagram har hon lyckats bygga upp en stor följarbas. 

– Jag tror att det har ganska stor betydelse. Om en företagare skulle komma in och sponsra mig så höjer det ens värde om man har fler följare och syns mer på sociala medier. Jag tror att jag skulle haft mina sponsorer som jag har, men det kan höja värdet att vara aktiv på sociala medier. 

Salming lägger upp material på Instagram främst för att hon tycker det är kul, men har samtidigt en baktanke om att det kan generera större sponsorintäkter. 

Samtidigt är mångkamparen delad kring den utveckling vi ser, där antalet följare spelar allt större roll för de sponsorintäkter som idrottare kan förvänta sig. 

– Jag tycker att det är lite hemskt, egentligen. För om man är en idrottare är det ända ens jobba att idrotta, och det är det man tjänar pengar på. Jag har vissa som jag tränar med som inte tycker att det är så kul, nästan jobbigt. Ska de som är bättre inte ha chansen för att de inte har Instagram? Måste man ha Instagram nu för att få sponsorer? Det tycker jag är lite hemskt, egentligen. Men så är det ju, säger Salming och fortsätter: 

– Sen är jag bara glad för att jag tycker det är kul, liksom. Jag tycker de som är bäst ska få mest uppmärksamhet, men å andra sidan: De som har mycket följare är bra på just den biten. Det är lite svårt det där, med tanke på att jag är likadan. Men det är bara att acceptera att så är det. 

Bianca Salming om idrottare på sociala medier 

Är det en farlig utveckling att antalet följare styr intäkterna för en idrottare och då möjligheten till att satsa? 

– Ja, lite. För ibland kanske det blir så att fokuset hamnar på fel ställe, man ska satsa på idrotten. Men helt plötsligt ska man satsa på Instagram-världen. Man kanske lägger energi på fel ställe, säger mångkamperskan som tror att sociala mediers betydelse kommer att öka i framtiden. 

– Jag tror faktiskt att det inte kommer att försvinna. Sociala medier blir bara större och det kommer alltid ha en stor påverkan. Så jag tror att det nästan kommer att bli ännu viktigare, på något sätt. 

Känner du någon press för att du måste vara aktiv på sociala medier? 

– Man kan tänka lite ibland på att om man hade lagt ut mer, så hade man kanske kunnat tjäna mer på det. Men det är lite så att man måste stänga av för att fokusera på rätt saker. Ibland så svävar man i väg, och kanske gör lite för mycket samarbeten och tänker: ”Vad håller jag på med nu, jag vill fokusera på rätt saker”. Så det är hårfin gräns, man vill inte ta slut på sig. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.