Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

VM en guldgruva för TV4: ”Över estimat”

Foto: SIMON HASTEGÅRD / BILDBYRÅN
Niklas Turner Olovzon.Foto: PASSION LAB
Foto: SIMON HASTEGÅRD / BILDBYRÅN

TV4 surfar på damfotbollens framgångsvåg. 

Bedömare tror att de höga tittarsiffrorna i kombination med ett lägre pris för rättigheterna kan göra dam-VM till en bättre affär än herr-VM. 

Och företagen har hakat på. 

– Redan innan mästerskapen var det upp mot ett 20-tal företag som valt att göra kampanjer kopplade till dam-VM, säger varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon. 

Fotbolls-VM i Frankrike har varit en global tittarsuccé, enligt siffror från Fifa. 

I Sverige har antalet tv-tittare överträffat förväntningarna – vilket betyder kommersiell framgång för TV4-gruppen som sitter på sändningsrättigheterna. 

– Självklart påverkar tittarsiffrorna. Dels är fotbolls-VM i sig alltid populärt – det har det varit i alla år. Men sen är der här ett väldigt profilstarkt landslag som också berör väldigt många. De når verkligen ut till det svenska folket. Och självklart den sportsliga framgången är väldigt bra och positivt. Det gör att hela VM lever. Och det märker vi även med andra matcher där det också finns ett intresse så länge Sverige finns med i turneringen, säger Erik Westberg, sportchef för TV4-gruppen och C More. 

Hur ser lönsamheten ut? 

– Det är ingenting vi går in på och uttalar oss om. Men vi kan säga att siffrorna hittills har legat över våra estimat. Det är över än vad vi hade räknat med, säger Erik Westberg som inte heller vill kommentera vad rättigheterna har kostat. 

En bedömare på en mediebyrå tror att mästerskapet kan vara vara en större kassako för TV4-gruppen är herr-VM:  

– Det som jag tror kan vara intressant är att damernas tittarsiffror är väldigt bra, inte som herrarnas, men bra. Tittar man på relationen mellan vad rättigheterna kostar och vad de levererar så känns det som om damerna kan vara en bättre affär för broadcastern. Om vi inte räknar in förmågan att sälja C More-abonnemang och så vidare, som är svårt att värdera. 

Experten: ”Det har man inte gjort tidigare”

En person med erfarenhet av höga chefsbefattningar inom tv förklarar hur tv-bolagen jobbar för att få in så mycket reklamintäkter som möjligt under mästerskap. 

– Om du tittar på rättighetsavtalen i sin helhet så kan du inte ha hur mycket reklam som helst, det finns regler som säger att du inte får bryta för reklam under matchperioden. Så det som man plockar hem är i brejken runt studiotiden och före och efter matchen. Om du tittar i tablåerna, och det gäller inte bara TV4, så ser du att de här uppsnacken blir längre och längre. Och det beror säkert på att det finns intresse, men det beror också på att man vill öppna upp kommersiellt för att sälja mer reklam. 

Varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon är grundare av och vd för byrån Passion Lab som jobbar med Elitfotboll Dam. Han ser sommarens Fotbolls-VM som det stora kommersiella genombrottet för svensk damfotboll. 

– Redan innan mästerskapen var det upp mot ett 20-tal företag som valt att göra kampanjer kopplade till dam-VM. Tidigare har de siffrorna varit ett par, tre företag. Nu har i princip alla fotbollsförbundets sponsorer och även andra företag valt att lägga större slantar på att göra kampanjer kopplade till dam-VM och det har man inte gjort tidigare. 

Två orsaker till intresset för VM

Han fortsätter:

– Det satsas betydligt större summor, vi pratar hundratals miljoner, som man kan lägga ihop med investeringar och vad man lagt från företagets sida på att visa upp sina varumärken och gjort kampanjer som handlar om damfotboll och stjärnorna i landslaget.

Han menar att det finns två orsaker till det stora intresset: 

– Företagen bedömer att det finns en både stor ekonomisk potential och en samhällstrend med ökat fokus på jämställdhet. Man vill visa att man faktiskt fattat galoppen, säger Niklas Turner Olovzon. 

Förutom omfattningen tycker han även att kampanjerna har blivit mer professionella. 

– Jag tycker det är glädjande att man också tagit det på största allvar. Ibland så blir damidrottens stjärnor någon slags talespersoner för allmänna jämställdhetsfrågor eller unga tjejers rättigheter eller hur det ser ut på skolgårdar. Medan herrstjärnor bara får vara stjärnor. I det här mästerskapet tycker jag att skillnaden är att man faktiskt gjort kampanjer som varit på lika villkor som för herrarna, det vill säga att man velat sälja produkter kopplade till själva mästerskapet. Att man ser det som idrottsunderhållning och att damspelarna blir stjärnor i stället för talespersoner för samhällsfrågor.

 

LÄS MER: Fotbolls-VM 2019: Sveriges matcher och tv-tider