Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Sveriges VM-succé en jackpot för TV4

Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN
Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN
Olof Lundh och Frida Nordstrand, TV4. Foto: SIMON HASTEGÅRD / BILDBYRÅN

Fotbolls-VM blev en succé för Sverige – och för TV4.

Nu står det klart att semifinalen mot Nederländerna blev årets mest tittade program i kanalen.

Mycket pekar också på att mästerskapet blev mer lönsamt än ett herr-VM.

– Det är klart bättre än vi trodde, säger Erik Westberg, sportchef för TV4-gruppen och C More.

Fotbolls-VM i Frankrike har varit en tittarsuccé över hela världen.

Åttondelsfinalen mellan Brasilien och Frankrike sågs av totalt 59 miljoner människor, vilket innebar den mest tittade damfotbollsmatchen någonsin, enligt BBC.

I England drog BBC totalt 28,1 miljoner tittare under mästerskapet – med andra såg 47 procent av landets befolkning på VM.

Och i Nederländerna såg nästan 5,5 miljoner finalen mot USA – ett nytt rekord för damfotboll i landet. 

Även i Sverige har succén varit ett faktum för TV4, som tog en liten chansning när de köpte VM-rättigheterna: vid köptillfället visste de inte om Sverige skulle kvalificera sig till slutspelet.

– Man tar alltid en risk när man köper landslagsrättigheter kring stora mästerskap eftersom man inte vet om Sverige ska vara med. Sverige var lite nederlagstippat inför VM och tongångarna var inte så positiva. Därför blev det en extra bra bonus när de var så grymma och gick så långt, säger Erik Westberg, sportchef för TV4-gruppen och C More. 

2,5 miljoner såg Sveriges semifinal

Nästan samtliga matcher har dragit miljonpublik. Toppsiffran nåddes under semifinalen mot Nederländerna, då nästan 2,5 miljoner tittade på matchen. Det blev årets mest tittade sändning i hela TV4.

– Den matchen slog också streamingrekord för C More i år, och då är det i konkurrens med Sverige-Spanien (herrarnas EM-kval) och flera stora filmer, säger Erik Westberg.

Bronsmatchen mot England sågs av drygt 1,5 miljon tittare. Men intresset för VM stannade inte vid Sveriges matcher: även VM-finalen mellan USA och Nederländerna sågs av drygt 1,1 miljoner tittare.

– VM har varit jättesuccé. Vi är framför allt glada att det har gått så bra för svenska landslaget. Deras framgångar har gett ringar på vattnet så att det har blivit stort engagemang hemma i tv-soffan. Det blir ett intresse för hela mästerskapet när det går så bra för Sverige, säger Westberg.

Är det ert bästa VM för damer någonsin?

– Det är svårt att jämföra med andra mästerskap. Tittningen ser så annorlunda ut nu. Det man kan säga är att det är över våra estimat. Det är klart bättre än vi trodde.

Så här många såg Sveriges matcher i VM

Chile-Sverige:

TV4: 976 000

C More Fotboll: 109 000 

 

Sverige-Thailand:

TV4: 785 000

C More Fotboll: 106 000

 

Sverige-USA:

TV4: 1 351 000

C More Fotboll: 100 000

 

Sverige-Kanada:

TV4: 1 605 000

C More Fotboll: 169 000

 

Tyskland-Sverige:

TV4: 1 470 000

C More Fotboll: 126 000

 

Nederländerna-Sverige: 

TV4: 2 326 000 

C More Fotboll: 156 000

 

England-Sverige:

TV4: 1 507 000

C More Live: 93 000

 

VM-finalen:

TV4: 1 087 000

C More Live: 83 000

SportExpressen har tidigare talat med branschbedömare som hävdar att VM i Frankrike har gett en större lönsamhet för de sändande bolagen än till exempel herrarnas VM i Ryssland i fjol.

Prislappen för olika VM-slutspel skiljer sig nämligen rejält.

Enligt franska tidningen Libération så kostar rättigheterna för ett VM-slutspel med herrar sju gånger så mycket som ett VM-slutspel med damer. Sportchefen Erik Westberg anar att damfotbollen är på stark marsch framåt även på den fronten.

– Vi uttalar oss aldrig om siffror. Men ett herr-VM har en högre prislapp, helt klart. Givet den här framgången och den frammarsch som damfotbollen är på så tror jag att vi kommer se de kommer närma sig framöver även sett till prislappen för rättigheterna, säger han.

Kommersiellt sett – hur lyckat var VM i Frankrike?

– Vi går inte in på siffror men vi hade inga problem att sälja våra sponsorplatser inför det här VM-slutspelet. En sponsorplats är redan såld i förväg men det är klart att våra kunder och partners är väldigt nöjda med utfallet.

– Det är kommersiell framgång, absolut. Inte minst då vi har fått sådana fina tittarsiffror och stora andelar på våra sändningar.