Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Otäcka bilderna sprids efter Englands förlust

England förlorade mot Kroatien under onsdagskvällen. Foto: DAVE SHOPLAND/BPI/REX/SHUTTERSTO / DAVE SHOPLAND/BPI/REX/SHUTTERSTO REX FEATURES
Reklambyrån vill uppmärksamma statistiken med den nya kampanjen.

Efter att rapporter visat att mäns våld mot kvinnor ökar drastiskt i samband med ett lands fotbollsförlust skapade reklambyrån J Walter Thompson en viktig kampanj.

Efter Englands förlust mot Kroatien i herr-vm i fotboll sprids nu den talande bilden som en löpeld, skriver The Drum.

– Medan vissa fotbollsfans världen över är nervösa inför matcherna, är deras partners nervösa av en annan anledning, säger Jo Wallace, kreativ chef på J Walter Thompson.

Den brittiska reklambyrån J Walter Thompson har lanserat en kampanj som belyser kopplingen mellan fotbollsmatcher och våld i nära relationer, skriver The Drum.

I kampanjen, som skapades för National Centre for Domestic Violence, syns kvinnors ansikten med ett blodigt kors i ansiktet – som ska symbolisera den rödvita engelska flaggan. 

Andra versioner av kampanjen visar liknande bilder, men med blodet i kvinnornas ansikte format som Japans och Schweiz flaggor. 

 

LÄS ÄVEN: Englands fula knep – som alla missade 

 

Symboliserar ländernas flaggor

Efter att rapporter visat att mäns våld mot kvinnor ökar med 26 procent när England spelar, och 38 procent när landet förlorar, ville reklambyrån ta tillfället i akt att under årets världsmästerskap belysa våldsstatistiken. 

– Medan vissa fotbollsfans världen över är nervösa inför matcherna, är deras partners nervösa av en annan anledning, säger Jo Wallace, kreativ chef på J Walter Thompson.

”Offren särskilt utsatta under VM”

Med kampanjtexten ”om England blir slagna, blir hon slagen” vill skaparna uppmärksamma alla fotbollsfans om matchernas stora baksida.

– Arbetslaget såg statistiken och skapade direkt den här kampanjen för att stötta offren för våld i nära relationer, som ofta är särskilt utsatta nu under VM, säger Jo Wallace.

Kampanjbilderna kommer att användas i annonser på nätet och i dagstidningar i England, Schweiz och Japan fram tills att VM avslutas. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!