Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Skillnaden mellan herrarna och damerna: 552 procent

Stina Blackstenius.Foto: SIMON HASTEGÅRD / BILDBYRÅN
Sebastian Larsson, Albin Ekdal, John Guidetti och Marcus Berg.Foto: LUDVIG THUNMAN / BILDBYRÅN

Uppmärksamheten kring fotbolls-VM har ökat avsevärt. 

Ändå är intresset för att sända matcherna lågt jämfört med herrarnas VM 2018.  
Enbart 15 procent av de restauranger och barer som sände fjolårets mästerskap visar damernas VM. 

– Det är klart sämre än förväntat och lägre intresse än förväntat, säger Maria Sörnell, marknadschef på Canal Digital.

När herrarnas Fotbolls-VM spelades i Ryssland ifjol var det hela 1500 restauranger och barer som köpte rättigheter till att få visa matcherna.
När damernas VM drog i gång i juni var intresset betydligt lägre. Endast 93 restauranger och barer hade köpt licens.
Något som väckte reaktioner på Canal Digital som har i uppdrag att kontrollera rättigheterna:

– Förra året var det ett rekordstort intresse, vi har aldrig haft så många barer och restauranger som har tecknat avtal för att visa ett VM eller event av det slaget. Vi hade inte förväntat oss att få lika många avtal i år, men vi hade helt klart hoppats på ett större intresse, säger Maria Sörnell, marknadschef på Canal Digital.

Intresset har dock ökat i takt med den svenska framgången. 

Sembrandt:

”Sämre än förväntat”

Efter vinsten mot Tyskland i lördags kom ett flertal förfrågningar in. I dag är det ungefär 230 restauranger och barer som har rättighet att visa matcherna från Fotbolls-VM.

Det är alltså 552 procent fler restauranger som visade herr-VM (1500) jämför med damernas dito (230).   

– Men trots att det har kommit in betydligt fler avtal nu, barer och restauranger, som hört av sig och vill visa VM så är det mycket lägre intresse än vad det var för herrarnas VM förra året. 

Hur har det utvecklats?

– Det har blivit lite bättre, men klart sämre än förväntat och lägre intresse än förväntat. Vilket jag tycker är väldigt synd, inte minst för damfotbollen. Det vi har hört också från de barer och restauranger som har visat det så var det fullsatt. Så intresset finns ju hos gästerna, men barerna och restaurangerna måste inse det också och våga investera i den här rättigheten.

Intresset har ändå ökat?

– Ja, särskilt efter helgens match, när de gick vidare till semifinal. Det var rätt många som hörde av sig i går. Det rullar på, men VM är snart slut och det är klart sämre utfall än förra året, säger Maria Sörnell.

”En del har valt att avstå”

En av sportbarerna som sänder damernas Fotbolls-VM är O’Learys. Av deras 75 restauranger i Sverige visar 48 av dem VM.
Under herrarnas fotbolls-VM i Ryssland förra sommaren visade samtliga O’Learys restauranger mästerskapet. 

– Vi på O’Learys älskar sport och vår ambition är att visa så mycket sport som möjligt, oavsett om det är dam- eller herrsport. Inför detta mästerskap har vi uppmuntrat våra franchisetagare att köpa rättigheterna att visa fotbolls-VM, vilket majoriteten har valt att göra. Varje franchisetagare har dock fått göra sin egen bedömning utifrån förväntad efterfrågan i relation till kostnaderna för visningsrättigheter för deras enskilda restaurang/restauranger och en del har då valt att avstå den här gången, säger Linda Eriksson, kommersiell chef, O’Learys Trademark.

”En av de bästa spelaren jag någonsin spelat med”