Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Onaturligt och fel – sticker i ögonen

Svenska fans på plats under Sveriges möte med Schweiz. Foto: GREGORIO BORGIA / AP TT NYHETSBYRÅN

De blågula supportrarna hyllas välförtjänt, både i Sverige och internationellt.

Men det finns en spricka i den gula väggen. 

Du står i ett blågult, glädjestint folkhav. Ditt lag är sekunder från att nå sin första mästerskapskvartsfinal på 22 år. Martin Olsson har precis ordnat ett schweiziskt rött kort och en frispark strax utanför straffområdeslinjen. Du bubblar av svåruttryckliga känslor. Du känner en allt annat överordnad, kanske inte helt platonisk kärlek gentemot Janne Andersson och det han har åstadkommit. Du vet att du, hela nationen, snart är där. Du plockar upp din mobiltelefon. 

Det där känns väl inte som en helt logisk händelsekedja, när du läser det så här rätt upp och ner? Tycker du inte att mobiltelefonens entré sticker i ögonen, mitt i allt äkta och fint som föregick den? 

 

LÄS MER: Sverige i kvartsfinal – allt du behöver veta

 

Jag kanske är överkänslig, men jag reagerade på en specifik bild från Sveriges 1-0-seger mot Schweiz. Det kändes både onaturligt och fel att så många blågula supportrar stod där med mobilerna framme när tv-kamerorna panorerade över dem i 92:e matchminuten. Glädjens förtogs lite. Man såg en spricka i den gula väggen. 

Och det var inte bara på matcharenan som denna styggelse till fenomen kunde skymtas. Någonstans i Hollywood satt Joel Kinnaman med kameran i selfieläge och filmade sig själv i ögonblicket då Emil Forsberg gör 1-0. Hela tiden med blicken smygandes från härligheten på tv:n till mobilen, för att kolla att han ser presentabel och likevänlig ut. 

Allt för att få stoff för Instagram. Snapchat. Facebook. Allt för att producera mer och mer av detta svårgripbara som på ny-Percy Nilegårdska kallas "content" och som enligt standarddefinitionen betyder ungefär: "vad fan än du vill att det ska betyda – bara det funkar på Insta". Men äkta känslor är inte "content". Äkta känslor är innehåll i sig själva, de behöver inte förädlas med sepiafilter och emojis. De duger som de är. 

Det finns en scen i filmen Birdman (Oscarvinnaren för bästa film 2014) där Edward Nortons karaktär lackar ur på att åskådarna som har kommit för att se på hans teaterpjäs plötsligt unisont plockar fram sina smartphones och börjar filma när han frångår manus och får ett Youtube-vänligt vredesutbrott.

– Sluta leva genom era mobiltelefoner!, skriker Norton.

 

Samma uppmaning vill jag rikta till de svenska supportrarna. Det är en spaning lika gammal som mobilkameran, detta att människor borde stoppa undan sina telefoner och omfamna det levande livet i stället. Men jag tycker att den har extra relevans när det gäller just fotboll.

Fotbollen är ändå en direkt kanal till vårt primaljag. Till våra mest ofiltrerade, okonstlade känsloyttringar. 

När ditt lag är på väg att nå kvartsfinal i VM, då får inte din första reaktion vara att försöka komprimera din oförfalskade glädje i en grumlig Facebook-video, så att du kan casha in den där efterlängtade liken från faster Beata hemma i Falköping. 

Då är du faktiskt skyldig dig själv att bara vara där. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!