Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

SVT:s och TV4:s jätteras – tittarna ratar fotbolls-VM

André Pops.
Foto: SVT
TV4.
Foto: JOSEFINE STENERSEN / BILDBYRÅN
TV4.
Foto: JOSEFINE STENERSEN / BILDBYRÅN

DOHA. Nästan hälften av tv-tittarna överger fotbolls-VM.

Det framgår av siffror för tittningen av linjär-tv som Expressen har tagit del av.

Jämför man med VM 2018 har SVT och TV4 tappat 47 procent av sina tittare under VM:s första 16 matcher, enligt mätinstitutet MMS.

– Vi är ändå nöjda, säger TV4:s sportchef Erik Westberg.

– Det är för tidigt att dra slutsatser, säger SVT:s tf programchef Max Bursell.

När fredagens matcher startade hade fotbolls-VM i Qatar pågått i 16 matcher – och inneburit ett jätteras för de två sändande tv-kanalerna SVT och TV4.

Det visar siffror från MMS, ett institut som mäter tittandet på program, klipp och reklam på tv och online. Mätningarna fungerar som mediebranschens valuta för rörlig bild.

Expressen har tagit del av dataunderlaget för turneringens första vecka och rensat detta från tittarsiffror på Sveriges matcher från VM 2018 och EM 2021. Siffrorna gäller tittandet av linjär-tv.

I jämförelse med snittsiffrorna för de två senaste stora herrmästerskapen syns ett dramatiskt tapp i tittning.

Jämför man snittsiffrorna för antal tittare per halvlek backar de sändande bolagen hela 47 procent gentemot tittningen av den första veckan av VM 2018. 

Då låg snittet på 796 500 tittare. Under VM i Qatar har det varit 421 281 tittare.

Även gentemot förra sommarens EM-slutspel flyr tittarna turneringen: Minskningen ligger på ungefär 36 procent sedan dess.

Så mycket har tittningen rasat

Snittsiffror för totalt tittande per halvlek (första 16 matcherna). Underlaget är rensat från Sveriges matcher.


2018: 796 500

2021: 664 967

2022: 421 281


SVT

2018: 904 111

2021: 686 500

2022: 362 438


TV4

2018: 729 357

2021: 665 222

2022: 480 125

Störst tapp för SVT – tappat 60 procent från 2018

Det största tappet lider SVT av. 

Kanalen har förlorat hela 60 procent av sin publik i jämförelse med de första 16 matcherna under VM 2018. Motsvarade siffra för TV4 är 34 procent.

– Det man kan säga först och främst är att vi inte har ett bra jämförelseobjekt med VM. Vi har inte haft ett mästerskap som spelats den här tiden på året förut. Så det är flera saker som påverkar här. Det är många svenskar är på sitt jobb eller i skolan dagtid, jämfört med sommaren då fler är lediga, säger Max Bursell, tf programchef på SVT. 

– Du har också det faktum att de matcher som spelas kvällstid har en helt annan konkurrens. På sommaren är det egentligen bara sport, Allsång på Skansen och Lotta på Liseberg som går. Det är den stora skillnaden, det går inte att jämföra med andra mästerskap, fortsätter han. 

SVT: ”Vi tycker att siffrorna har varit bra”

Bursell menar också att avsaknaden av Sverige i mästerskapet även påverkar tittarsiffrorna på övriga matcher.

– Så jag har svårt att se relevansen i att jämföra med tidigare mästerskap. Vi tycker att siffrorna har varit bra. De digitala siffrorna är vi mycket nöjda med. De kanske gynnas av att folk jobbar dagtid, säger han. 

I veckan har dramatiska tapp i tittarsiffror rapporterats från både Tyskland och Norge. I Tyskland såg nästan 26 miljoner personer lagets premiär mot Mexiko 2018. I torsdags såg bara 9,2 miljoner personer matchen mot Japan när Tyskland klev in i turneringen i Qatar, skriver Reuters. 

En faktor som spelar roll är att matchen mot Mexiko 2018 spelades på kvällen, medan den mot Japan hade avspark klockan 14.00 tysk tid. I Japan var tittningen däremot desto högre i historisk jämförelse.

Även i Norge har ett tittar-ras uppmärksammats. Efter sju matcher hade matcherna ett snitt på 188 000 tittare, att jämföra med snittet på 521 000 tittare under gruppspelet 2018, rapporterar VG.

Att VM spelas på vintern, då färre har semester, samt att vissa matcher startar tidigt på dagen (11.00) påverkar sannolikt tittningen – men även för tittningen på de sena matcherna är raset stort.

TV4 har tappat 41 procent av sina tittare för sena matcher i jämförelse med 2021 – och SVT, som förvisso bara visat en sen match så här långt, har förlorat 46 procent.

TV4: ”Vi är ändå nöjda med siffrorna”

Enligt TV4:s sportchef Erik Westberg är kanalen nöjd med sina tittarsiffror så här långt, trots det stora tappet.

– Vi är ändå nöjda med siffrorna så här långt, de följer våra estimat. Vi tycker det är för tidigt för att analysera helheten. Det har trots allt bara gått en vecka, säger han. 

Men det är ett ganska dramatiskt tapp från både 2018 och 2021? 

– Sverige är inte med, det är en stor faktor- Det andra är att det är första gången vi sänder fotboll primetime i november och december.

Så konkurrensen är en del av förklaringen menar du? 

– Definitivt. Det här mästerskapet går en helt annan tid på året så för våran del är det svårt att jämföra (med 18 och 21). I både SVT och TV4 är det full fart i våra tablåer med program som Idol och Robinson. 

– Dessutom är det första gången det är fyra matcher per dag. Så vi har lägre ställda förväntningar. 

Hur långt behöver det sjunka för att det ska vara kris? 

– Vi har ingen sådan lägsta ribba. Vi har våra estimat som vi tittar på och det följer vad vi beräknade. Sen ser vi en ökad konsumtion på C More, det är fler som följer där än det förra mästerskapet. 

– Så det är för tidigt för oss att säga om det här har gått bra eller inte. Nu börjar stormatcherna komma, på Brasilien i går hade 700 000 tittare linjärt och det är ganska bra. Sen till slutspelet är det bara kvällsmatcher så. Vi får se.

Max Bursell ville också vänta med slå fast för mycket, trots siffrornas tydliga språk hittills.

– Det är för tidigt att dra slutsatser. Det vi kan säga är att vi har bra trafik till SVT Play på såväl livesända matcher som sammandrag. Det har även gått bra i traditionell tv. Vi har inte sett supersiffrorna än, men nu kommer vi in till stormatcherna, säger han.

– Man behöver nog låta gruppspelet gå innan man kan dra några slutsatser. Vi har inte sänt oss igenom en ordentlig helg.

Lasse Granqvist: ”Aldrig tittat på tittarsiffror”

TV4:s kommentator Lasse Granqvist menar att det finns många faktorer som kan spela in, som till exempel matchtider, vilka lag som spelar och hur konkurrensen ser ut i övriga kanaler.

– Jag har aldrig tittat på tittarsiffror. Vi sitter och förbereder oss för vår nästa match mellan Frankrike och Danmark. Vi gör jobbet för de som vill titta. Vill du titta, välkommen. Vill du inte titta så hoppas jag att du har det bra med det du gör istället.

Hasse Backe är expert i TV4:s VM-sändningar.

– Rent spontant är siffrorna höga. Första kommentaren blir ”oj”. Jag kan inte hur det ser ut med streamingen och målgruppen. En minskning är väl aldrig... och speciellt med de här siffrorna. De är höga.

Stjärnans stora förvåning när han får frågan