Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Så mycket förlorade Sverige på VM-missen

Måndagens snackisar från fotbolls-VM
Foto: JESPER ZERMAN / BILDBYRÅN

Sverige missade VM i Qatar – och en nettointäkt på omkring 25-30 miljoner kronor.

Utöver det flaggar förbundets ekonomichef nu för ett tufft 2023.

– 2022 går att skruva ihop, men det är värre med budget för 2023, säger Kjell Sahlström.

Det pågår ett VM i Qatar. Sverige är dock inte där. De blågula misslyckades, som bekant, med att kvala in till mästerskapet. Polen blev för svårt i playoff-spelet.

Rent ekonomiskt innebar VM-missen att Svenska fotbollförbundet (SvFF) gick miste om en hel del pengar. Fifa har tidigare kommunicerat att mästerskapets totala prispott kommer landa på hisnande 4,5 miljarder kronor. Bara genom att säkra en plats i gruppspelet hade Sverige fått ta del av närmare 100 miljoner kronor. 

– Sedan kostar det också att hålla på där, poängterar Kjell Sahlström, ekonomichef på Svenska fotbollförbundet.

– Det kanske hade blivit ett överskott på 25-30 miljoner. Något sådant där. Sedan beror det på hur långt man går också.

Ett avancemang från gruppspelet hade genererat ännu mer pengar, till exempel.

SvFF:s generalsekreterare Håkan Sjöstrand förklarar att de varken räknar eller budgeterar med den typen av intäkter som ett mästerskap kan inbringa. Trots det är det klart att 25-30 miljoner hade gjort nytta.

– Om och när vi deltar i ett mästerskap så ger det oss möjlighet till extra satsningar på olika utvecklingsprojekt inom svensk fotboll, säger Håkan Sjöstrand.

Kan namnsätta ungdomsserierna

För 2022 har Svenska fotbollförbundet siktat på att nå minst ett nollresultat. De ser ut att kunna lyckas med det.

– Vi räknar med att året ska gå ihop på ett bra sätt utifrån hur vi budgeterat. Exakt hur det blir vet vi när året är slut, säger Håkan Sjöstrand.

Kjell Sahlström instämmer:

– 2022 går att skruva ihop, men det är värre med budget för 2023. 

Hur menar du?

– Det är klart att vi kommer få en budget som är i balans, det har vi alltid fått förr, men det är inte helt enkelt när vi har de här kostnadsökningarna som vi inte är vana vi. Det är många år sedan det var på det här sättet. 

De kostnader som Kjell Sahlström spår kommer öka är bland annat de för resor.

– De ökar ganska mycket. Överhuvudtaget, inflationen. Räntekostnader och annat. Det är klart att det påverkar förbundets ekonomi att kostnaderna ökar och att vi kanske inte har förutsättningarna för att öka intäkterna på samma sätt. Man kan kanske inte höja biljettintäkterna med tio procent och räkna med att få lika många åskådare, till exempel.

Fakta: SvFF:s ekonomiska resultat

Efter finansiella poster i miljoner kronor

2021: 82,8

2020: -11,3

2019: -39,3

2018: 109,6

Inom förbundet pågår det dock ett arbete för att öka intäkterna. Även för att hitta nya. 

När Representantskapet samlades i slutet av förra veckan berättade till exempel Claes Ohlsson, som är en del av marknadsgruppen, att det finns e

tt större företag inom bil- och techbranschen som är intresserat av att betala för att namnsätta förbundets ungdomsserier.

– Det är ganska stora pengar. Vi pratar om en stege, ett treårsavtal, där totalen ligger på runt 20 miljoner kronor. Därför är det väsentligt att vi tar det här beslutet, sa Claes Ohlsson och tillade att alla 24 distrikt behöver säga ”okej” till förslaget.

Svar ska lämnas in senast den 15 december.

Även 2016 var diskussionen uppe om att ungdomsfotbollen skulle få ett nytt namn. Den gången var det tal om namnet Kompisligan.

LÄS MER: Allt du behöver veta om fotbolls-VM – spelschema och tv-tider

Svenske Mattias, 33, om livet i Qatar