Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tvingas radera – efter stora ilskan

Det skotska fotbollsförbundet använde ett könsstereotypt bildspråk när man skulle sälja landslagströjor.

Nu har man tvingats radera sin första reklambild från sin hemsida.  

Annonsen från det skotska fotbollsförbundet använde sig av modeller av båda könen. En man och en pojke, som står rätt upp och ner, i förda den senaste upplagan av den skotska landslagströjan. Och en kvinna, som sitter ner på en stol, med trasiga jeans nertill.

Nu har annonsen fått göras om – efter att arga föräldrar hört av sig till förbundet och anklagat bildvalet för att vara sexistiskt. 

Tvingas radera bilden

Bland de som hörde av sig fanns tvåbarnspappan Simon Kemp, rapporterar sajten Joe. Han krävde att förbundet skulle ta upp frågan med tillverkaren: klädjätten JD Sports. 

”Snälla, kan ni förklara er? Varför ska pojkarna och männen visas upp som idrottare, medan kvinnorna representeras av en fotomodell? Min dotter spelar också fotboll, precis som tusentals flickor. Vad skickar det här för signaler?”, skrev Kemp till förbundet på Twitter. 

Förbundet såg Kemps kommentar – och gjorde om annonsen därefter. 

”Vi ber om ursäkt om folk har blivit upprörda. Så fort vi fick höra om detta så kontaktade vi JD Sports och bad dem ta bort bilden, vilket de gjorde direkt”, skriver förbundet i ett uttalande. 

Bilden med fotomodellen är nu ersatt med bild där en annan kvinna står i en mer traditionell spelarbildspose. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!