Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Tiderna förändras – känns så jäkla häftigt”

GULT OCH BLÅTT. 30 115 var på Friends för att se EM-kvalet mellan Sverige och Rumäninen. På lördags kommer den siffran att slås.
Foto: GÖRAN JOHANSSON/FRILANSFOTOGRAFERNA
LADDAD FÖR FOLKFEST. Nilla Fischer längtar till lördagens publikfest på Friends Arena.
Foto: SIMON HASTEGÅRD / BILDBYRÅN
Foto: CHRISTINE OLSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Herrlandslaget lockade 30 115 åskådare till sin viktiga EM-kvalmatch mot Rumänien på Friends.

Det är redan klart att damlandslaget kommer att överträffa den publiksiffran i lördagens landskamp mot Tyskland.

Trots att det handlar om en vänskapsmatch.

– Det känns så jäkla häftigt, säger Nilla Fischer.

Redan i måndags passerades siffran 30 000 i antalet förhandssålda biljetter till lördagens landskamp mot Tyskland.

Det innebär två saker:

1) Nytt publikrekord för damfotboll i Sverige.

2) Att damlandslaget lockar fler åskådare än herrlandslaget på samma arena och år. 

– Vi ser alla väldigt mycket fram emot det här.  Det känns fantastiskt att få vara med om när historia skrivs, säger landslagets försvarsveteran Nilla Fischer.

Vad pratar ni i laget egentligen mest om just nu - publiksiffran eller motståndaren Tyskland?

– Ska jag vara helt ärligt så pratar vi nog mest om publiken (skratt). Men på lördag ska vi vara helt fokuserad på Tyskland.



Nilla Fischer: ”Det är skithäftigt”

Det handlar alltså om en vänskapslandskamp, ändå har man lyckats locka rekordpublik till Friends.

Och det faktum att damerna till och med överträffar herrlandslagets siffra i EM-kvalet mot Rumänien är förstås speciellt.

– Det visar väl på den utveckling som pågår. Vad ett hårt arbete för att locka åskådare kan leda till. 

– Och det är skithäftigt. Det är gåshud att få spela såna här matcher.

Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN

Landslagets spelare har själva varit högst delaktiga i arbetet med att öka intresset inför lördagens landskamp.

Till exempel genom att marknadsföra matchen via sina egna sociala medier. 

– Vi har ju visat upp att det är match, att det går att köpa biljetter - så att alla i exempelvis mitt flöde kan se att det finns möjlighet att komma, säger Nilla Fischer.

Nilla Fischer: ”Tiderna förändras”

Runt om i världen har damfotboll slagit nya publikrekord de senaste månaderna. Och enligt Nilla Fischer är det ingen slump.

– Det känns som att tiderna förändras. Och det senaste året är ett bevis på att vi går åt rätt håll.

– Vår match på lördag är bara ett bevis på det. Det finns många fler. Det är stora förändringar på gång.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.