Foto: ANDREW BOYERS / ACTION IMAGES VIA REUTERS BILDBYRÅN
 Foto: ANDREW BOYERS / ACTION IMAGES VIA REUTERS BILDBYRÅN

Bisarra hemligheten – före superaffären

Publicerad
Uppdaterad

Romelu Lukaku är Manchester Uniteds största anfallsvapen.

Men en bisarr utveckling hade kunnat placera honom i Chelsea i stället.

Romelu Lukaku blev till slut en Manchester United-spelare, efter en affär värd ungefär 750 miljoner kronor. United hade sin försteanfallare – och Chelsea fick ta Alvaro Morata i stället. 

Men Chelsea hade vodoogudarna på sin sida. Det hävdar Evertons ägare Farhad Moshiri, som till slut fick ge med sig och sälja sin största stjärna till United.

Bisarra Lukaku-hemligheten

– Han skulle skriva på nytt kontrakt med oss, men då åkte han på en pilgrimsfärd till Afrika. Han hade en voodoo-session och fick meddelandet att han skulle gå till Chelsea, säger Moshiri enligt BBC.  

Enligt Moshiri var det en semester i Los Angeles tillsammans med Manchester United-stjärnan Paul Pogba som i slutändan fick Lukaku att välja bort Stamford Bridge till förmån för Old Trafford. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Detta är ett blogginlägg från Silly Season-bloggen. Fler inlägg hittar du här.

Expressen
Till Expressens startsida

Mest läst i dag