Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Är klippt och skuren för marknaden i USA”

Dejan KulusevskiPlanen för Dejan Kulusevski - utanför planen: ”Kan lära” i Parma.
Foto: DANIELE BUFFA / BILDBYRÅN
Kulusevski under sin landslagsdebut i höstas.
Foto: BILDBYRÅN
Cristiano Ronaldo.
Foto: INSIDEFOTO / EPA / SCANPIX / INSIDEFOTO/SIPA USA SIPA USA

Blivande lagkamraten Cristiano Ronaldo har tjänat en förmögenhet bara på Instagram.

Nu ska Dejan Kulusevskis varumärke byggas.

– Det är klart att han kommer att lära sig jättemycket av honom, säger Anders Cedhamre på Next Level Group.

Det är sannerligen inte varje dag en svensk fotbollsspelare pryder i stort sett alla stora italienska sporttidningars förstasidor.

Men det gjorde Dejan Kulusevski på nyårsafton.

Han hade under hösten fullkomligt exploderat i Parma, dit han var utlånad från Atalanta, och nu hade rykten blivit till allmänna sanningar: Han skulle skriva på för Juventus.

Två dagar senare satt han där med den tidigare storspelaren Pavel Nedved, nu klubbdirektör i Juventus, och poserade med en penna i handen. Nedanför låg kontraktet som enligt uppgifter ska ge honom cirka 40 miljoner kronor per säsong.

Avtalet med Juventus sträcker sig över fem år och klubben ska ha betalat 366 miljoner kronor plus ytterligare 94 miljoner i eventuella bonusar. Något som gör honom till den näst dyraste svenske spelaren någonsin efter en viss Ibrahimovic.

Tränaren Maurizio Sarri uppgavs vilja ha in Kulusevski, som i Parma mest spelade på högerkanten, men också som central anfallare, i laget direkt. Men till slut gick Juve med på att låna ut honom till Parma för resten av säsongen.

Så ska varumärket Dejan Kulusevski byggas

Till hösten är Dejan Kulusevski, som fyllde 20 för ett par dagar sen, redo att konkurrera om en plats i ett av världens mest konkurrenskraftiga fotbollslag. Men han är inte bara redo att ta ta nästa steg fotbollsmässigt. Han vill också växa utanför planen.

Som ett led i det har han nyligen skrivit ett avtal med den svenska firman Next level Group, som specialiserar sig på att bygga idrottares varumärken. I deras stall finns bland annat Peter Forsberg, Gabriel Landeskog, Bella Gulldén, Albin Ekdal och Andreas Granqvist.

– Jag är jätteglad över det nya samarbetet med NLG. Tror vi tillsammans kan ta mitt varumärke till nästa nivå - inte bara på fotbollsplanen utan framför allt utanför, hundra procent, säger Dejan Kulusevski.

Vad samarbetet innebär konkret?

Anders Cedhamre, grundare och vd för Next Level Group, förklarar.

– För det första så är vi väldigt glada över att en kille som Dejan väljer att skriva på för oss. Han har en enorm potential som fotbollsspelare och jag slås av att han, trots sin unga ålder, är extremt klok och mogen. 


https://www.instagram.com/p/B_keCL9Jq_Y/

”Kommer lära sig av Cristiano Ronaldo”

Cedhamre fortsätter:

– Det vi ska hjälpa honom med är att bygga upp hans varumärke utanför fotbollen. Det kan handla om vilka tv-program han ska synas i, men också vilka typer av företag han ska samarbeta med. Vilka varumärken han ska synas tillsammans med. Hur han kan agera på sociala medier.

I Juventus blir han lagkamrat med Cristiano Ronaldo. Världens i särklass bäste fotbollsspelare när det kommer till att tjäna pengar utanför idrotten. Bara ifjol drog portugisen in 465 miljoner kronor – bara på Instagram.

– Det är klart att Dejan kommer att lära sig jättemycket av Ronaldo, herregud. Men jag tror också att han kommer kolla på andra idrottare, säger Anders Cedhamre och nämner NBA-stjärnan Lebron James som ett exempel.

– Dejan fattar verkligen grejen med sociala medier och jag tror att han är som klippt och skuren för den amerikanska marknaden. Han har hiphopen, han har basketintresset. 

Det faktum att Dejan Kulusevski kommer till just Juventus är knappast en nackdel. Turinklubben har i decennier kopplats ihop med en rad starka varumärken och de senaste åren har man dels byggt sin egen arena, dels moderniserat klubbens grafiska profil och bytt klubbemblem.

– Är det någon klubb i världen som har känsla för de där sakerna så är det Juventus. De har en lång tradition av att bygga relationer och stärka sitt varumärke, ”Lo Stile Juve”, så Dejan kunde inte komma till en bättre plats, säger Cedhamre.