Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Sefs avtal med MG Motor väcker frågor: ”Vad sjutton är detta?”

Mats Enquist, Sefs generalsekreterare.
Foto: MATHIAS BERGELD / BILDBYRÅN
MG Sverige och Sef presenterar sitt nya avtal.
Foto: MG Sverige / Sef

I sina stadgar fastslår Svensk elitfotboll att organisationen ska stödja mänskliga rättigheter. 

Samtidigt har Sef tecknat ett affärsavtal med den svenska återförsäljaren av MG Motor – elbilstillverkaren som ägs av den kinesiska staten och har kopplingar till Kinas förtryck av den muslimska minoritetsgruppen uigurer. 

– Efter att ni väckt frågan så har vi naturligtvis ställt frågan tillbaka till MG. Vad sjutton är det här för någonting? säger Mats Enquist, Sefs generalsekreterare. 

FN menar att det är ett människorättsbrott. USA och Storbritannien kallar det för folkmord.  

I den kinesiska provinsen Xinjiang tillfångatas, fördrivs och ”omskolas” personer ur den muslimska folkgruppen uigurer. 

För tre år sedan publicerade den australienska tankesmedjan ASPI en rapport med läckta dokument som visar att Kina och president Xi Jinping har satt minst 80 000 uigurer i tvångsarbete runtom landet. 

Uigurerna har arbetat under slavliknande förhållanden i olika fabriker, i såväl Xinjiang som övriga Kina. 

Rapporten fastslog att flera företag dragit nytta av den uiguriska arbetskraften. Jättar som Apple, H&M och Nike förekom i rapporten. 

Sedan dess har flera företag – däribland H&M som hamnade i konflikt med staten efter att ha sagt ifrån – avvecklat sin verksamhet i Xinjiang. 

Ett företag som inte har gjort det är det kinesiskt statligt ägda SAIC Motors. 

Ägs av den kinesiska staten

SAIC tillverkar bilar och har tillsammans med Volkswagen en fabrik i provinsen. Företaget gör sig påmint på listan över företagen med tvångsarbetskraft. 

SAIC Motors är Kinas största statliga bilföretag.
Foto: SHELDON COOPER/SOPA IMAGES/SHUTT / SHUTTERSTOCK EDITORIAL/IBL

Bredvid SAIC:s namn står ett namn till: dotterbolaget och elbilstillverkaren MG Motor. 

Samma MG Motor som numera är ett av företagen som frontas på Svensk elitfotbolls hemsida. 

I förrförra veckan presenterade Sef ett tre år långt avtal med den svenska återförsäljaren MG Sverige. Företaget kommer hädanefter sponsra Sefs två ligor, allsvenskan och superettan. 

MG Sverige startade 2021 och har sedan dess blivit det femte populäraste elbilsmärket i Sverige. 

– MG är elbilsmärket för alla, och eftersom fotboll är den största sporten i Sverige känns det här samarbetet helt rätt för oss, säger Johan Lindström, försäljningschef på MG Sverige, i pressmeddelandet. 

Kinaexperten: ”Inte kända för att kompromissa”

Den svenska återförsäljaren ägs av Hedin Mobility Group och är samarbetspartner med MG Europe, dotterbolaget till SAIC, ett av fyra statliga bilföretag i Kina. 

Med ett börsvärde på 260 miljarder kronor är SAIC landets största inom bilindustrin. 

Jojje Olsson.
Foto: Jonas Eng / Jonas Eng

Det är helt och hållet kontrollerat av Xi Jinpings kommunistparti. 

– Statliga företag i Kina har en ledning, en styrelse, och en vd som är utsedd av partiet. Det är i regel inte företagare som leder de här bolagen. Det är statliga tjänstemän och partimedlemmar. Det är alltså inte några näringslivsrepresentanter, utan politiker, säger Kinaexperten Jojje Olsson. 

Hur mycket inflytande har staten generellt över dotterbolag som MG? 

– MG har säkerligen ett eget handlingsutrymme och får ta egna beslut i den dagliga verksamheten, men när SAIC väl går in är det deras beslut som gäller. De statliga företagen i Kina är inte direkt kända för att vilja kompromissa och vara speciellt lyhörda inför sina dotterbolag, säger Olsson. 

”Vi har inget embargo på Kina” 

När Expressen frågar Sefs generalsekreterare Mats Enquist om det kinesiska samröret ser han först inga problem. Han berättar att det aldrig ens fanns med i den interna diskussionen inför avtalet. 

– Faktiskt inte. Vi har inte sett någon direkt koppling till det utan det här handlar om den svenska verksamheten som vi har ett avtal med. 

Mats Enquist
Foto: SIMON HASTEGÅRD / BILDBYRÅN

– Det är väl tyvärr så att allt fler har kinesiskt inflytande i alla olika typer av branscher. Vi har ju bara samröre med den svenska verksamheten och inget samröre med Kina. 

Har ni säkerställt det? 

– Det är en svensk återförsäljare som driver verksamheten. Det är bara dem vi har förhandlat med. 

Det behöver väl inte betyda att det inte finns kinesiskt samröre? 

– Så är det. Men vi har heller inget embargo på att ha kinesiskt samröre i något led, det hade varit att gå lite långt kanske. Då får vi nog lägga ned massor av verksamheter i Sverige om vi ska ha det. 

”Vad sjutton är det här för någonting?”

Men Enquist känner inte till listan över företag som dragit nytta av uigurernas arbetskraft. När Expressen berättar att både MG och SAIC står uppskrivna agerar han. 

Listan får Enquist och Sef att ta ny kontakt med MG Sverige. 

– Jag har jättesvårt att kommentera listan men generellt är det ingenting som vi tycker är bra. Det är klart att jag inte tycker om tvångsarbete. Efter att ni väckt frågan så har vi naturligtvis ställt frågan tillbaka till MG.

– Vi vill ha en försäkran om att allting i deras organisation, det vill säga den svenska återförsäljaren som vi har avtal med, har etiskt korrekt tillverkade bilar. De svar vi har fått hittills är väldigt betryggande. 

Foto: Sefs hemsida

MG Sveriges kommunikationschef Emma Harnström poängterar att MG Sverige inte ägs av SAIC och att de, på försäkran av samarbetspartnern MG Europe, bedriver en etisk verksamhet som följer internationella arbetsnormer. 

Under frågan ”Vem äger varumärket MG?” på MG Motors svenska hemsida beskrivs SAIC Motors samtidigt som bilmärkets moderbolag. 

– Vi har ingen anledning att tro att våra bilar tillverkas av tvångsarbetskraft eftersom SAIC övervakas av nationella och internationella organisationer. De är skyldiga att ha samma ledarskap och uppförandekod som andra moderna biltillverkare. 

Var tillverkas bilarna? 

– I ett flertal olika fabriker runtom i Kina.

Ska stödja mänskliga rättigheter 

Samtidigt fastslår Svensk elitfotboll att organisationen ska stå bakom mänskliga rättigheter. I sina stadgar, som togs fram på årsmötet 2021, skriver Sef följande: 

”Elitfotbollen, föreningar, ledare och spelare engagerar många människor och det vi gör har ett starkt symboliskt värde som innebär att elitfotbollen påverkar stora delar av samhället. Detta medför ett stort ansvar. Vi måste vara tydliga i våra budskap. Att vi till exempel stöder fundamentala mänskliga rättigheter, [...] och att vi tar ett ansvar för att fungera som modeller för de som ser upp till elitfotbollen.” 

Mats Enquist tycker det är svårt att svara på om Sef, med tanke på stadgarna, skulle säkerställt MG:s bakgrund innan avtalet skrevs. 

– Hade vi haft ett direkt avtal med SAIC så hade vi möjligen gjort det. Men det här är ett mindre avtal, långt ner i näringskedjan och långt bort den kinesiska staten och biltillverkaren. Möjligen kan man vara självkritisk men du hittar massor av företag på den där listan som man har relationer till. Det är jättesvårt. 

Men bara att det finns fler företag betyder väl inte att det hela är rätt? 

– Vi är ganska långt ifrån den här problematiken så jag vet inte hur vi skulle kunna ha upptäckt det här. I de kontroller vi gjorde så såg vi inte den här problematiken. Men när vi nu har uppmärksammat detta så har vi som sagt vänt frågan tillbaka. Nu är bollen i rullning i alla fall. 

”Kringskär sin egen yttrandefrihet” 

Kinaexperten Jojje Olsson menar att Sef sätter en potentiell munkavle på sig själv. Kommer organisationen exempelvis kunna ta ställning mot Kina och de människorättsbrott som genomförs i landet? 

– Om det skulle komma ett tillfälle där Sef vill ta ställning kring folkmordet av uigurerna, så skulle det bli svårt utan att bryta det här avtalet med MG. Att sponsras av ett företag som ägs av en stat som begår vad många kallar folkmord, är att utsätta sig för en väldigt stor begränsning. Man kringskär sin egen yttrandefrihet. 

Mats Enquist håller inte med. Avtalet innebär inga hinder för Sefs eventuella ställningstaganden. 

– Absolut inte. Och skulle vi tycka att något är fel eller att det hindrar oss så kan vi bryta avtalet, det är inga konstigheter. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.