Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Uppgift: Prislappen för PL-avtalet – miljarder

Foto: VIA WWW.IMAGO-IMAGES.DE / IMAGO IMAGES/COLORSPORT WWW.IMAGO-IMAGES.DE
Foto: PETER POWELL / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Premier League-rättigheterna stannar hos Nent Group – där Viasat och Viaplay ingår – fram till 2028.

Enligt Dagens industri gick prislappen för rättigheterna för hela Norden på upp emot 15 miljarder kronor. 

– Det var den viktigaste rättigheten på den svenska tv-marknaden på 25 år, säger branschexperten Manfred Aronsson.

Nyårsklockorna hade knappt hunnit klämta färdigt när det stod det klart att Premier League skulle hålla en budgivning om de nordiska rättigheterna till att tv-sända ligan i slutet av januari – en budgivning som nuvarande rättighetsinnehavare Nent Group (tidigare MTG) vann. 

– Vi har en bevisad förmåga att leverera Premier League-sändningar i världsklass till det stora antalet hängivna fans i Norden. Våra sportteam är nu redo att ta den här bevakningen till nästa nivå under många år framöver, säger vd:n Anders Jensen i ett pressmeddelande.

Enligt branschexperten Manfred Aronsson, som tidigare arbetat på Nent Group och även på C More, så stod det mellan hans båda tidigare arbetsgivare.

– Jag skulle säga att det står mellan Nent Group å ena sidan, och Telia/C More å andra sidan, för Discovery har just tagit över allsvenskan, sade han efter första budgivningen förra veckan.

Prislappen för Nent: 15 miljarder kronor

I Sverige har Nent Group sedan 2010 haft sändningsrättigheterna till Premier League. 2016 adderades både Danmark och Finland, och under torsdagen stod det klart att rättigheterna för att sända Premier League i Norge förvärvats. Därmed är rättigheterna för Norden samlade hos ett och samma tv-bolag från och med säsongen 2022-2023. 

Kostnaden?

– Vi kommer närmare en nivå där jag tycker att det inte är hälsosamt. Men vi är inte där. Då hade vi klivit av, säger Nent Groups vd, Anders Jensen, till Dagens industri

Enligt tidningen så ska prislappen för rättigheterna i hela Norden ha landat på uppåt 15 miljarder kronor för hela sexårsavtalet, uppgifter som bekräftas av bedömare som SportExpressen också har varit i kontakt med. 

”Finns ingen annan rättighet som betyder så mycket”

Samtidigt så riktar branschexperten Manfred Aronsson kritik mot Telia/C More och att de inte lyckades utnyttja tillfället att knyta till sig Premier League.

– Det här var den stora chansen att kasta om rollerna. Det här var det stora, stora tåget för Telia/C More att göra en radikal förändring i maktbalansen på den svenska streamingmarknaden. Det är faktiskt den betydelsen som det här har, säger han. 

– Det finns ingen annan rättighet som betyder så mycket och flyttar kunder som Premier League. Om Nent Group hade tappat PL hade hela ryggraden för Viaplay fallit samman. Därmed hade Telia/ C More kunnat slå undan hela fundamentet för själv Viaplay-framgången och förbytt hela maktbalansen. Och det är inte för tre år, utan snarare för det närmsta decenniet, säger Manfred Aronsson. 

Prishöjningar? ”För tidigt att säga”

I dagsläget kostar ett abonnemang på Nent Groups streamingtjänst Viaplay 399 kronor i månaden för all sport. Om det nya, dyrare tv-avtalet med Premier League kommer innebära en höjning av det priset är för tidigt att säga, enligt vd:n Anders Jensen.

– Detta kickar in 2022 så det är lite för tidigt att säga. Men jag vill betona att det är viktigt att man förhåller sig till de här rättigheterna på ett sådant sätt att man inte förstör marknaden för slutkonsumenten. Vi vill ju göra det här tillgängligt för så många som möjligt. Man måste tänka om kring hela det här ekosystemet, säger Jensen till Dagens industri. 

Aronsson: ”Champions League går inte att jämföra”

Nent Group sitter även på rättigheterna att sända Champions League-fotboll. Under våren 2020 så kommer Uefa lägga ut Champions League-rättigheterna från och med säsongen 2021-2022, för budgivning. En rättighet som inte alls är av samma dignitet, enligt Aronsson. 

– Champions League-rättigheterna går inte att jämföra som tv-rättighet. Den är inte i närheten av samma betydelse som Premier League har i den svenska och norska folksjälen. Här avgick ett tåg. Visst, du kan vänta på en lokal hjälpbuss (Champions League) som tar dig en bit fram, men det här var det stora tåget, säger han.