Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

United stämmer populära spelet

Storklubben hyllas för draget: ”Bra gjort!”
Ole Gunnar Solskjaer.Foto: MAGI HAROUN/SHUTTERSTOCK / MAGI HAROUN/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK
Victor Nilsson Lindelöf.Foto: PHIL NOBLE / REUTERS BILDBYRÅN

Manchester United stämmer det populära spelet Football Manager. 

Anledningen? De använder sig, menar United, av deras klubbnamn utan tillåtelse. 

– De tjänar på att associeras med klubbens vinnarkultur och klubbens varumärke, säger Uniteds advokat Simon Malynicz enligt The Guardian. 

Football Manager är ett av världens mest populära fotbollsspel. Spelet går ut att på iklä sig rollen som tränare för ett fotbollslag och föra laget till framgång. 

Spelet är så pass erkänt att det haft påverkan på den riktiga fotbollen. Bland annat så slöt Premier Leagueklubben Everton 2008 ett avtal med spelutvecklaren Sports Interactive för att få tillgång till spelets databas för att kunna scouta spelare i verkligheten.  

Men nu har spelutvecklarna hamnat i onåd med en annan PL-klubb, nämligen Manchester United. 

Manchester United stämmer Football Manager

The Guardian rapporterat att United stämt spelutvecklarna. Dels för att de utan tillåtelse använt klubbnamnet ”Manchester United”, samt att de använt klubbnamnet utan klubbmärket jämte namnet, utan i stället använt en generisk sköld med klubbfärgerna. 

Dessutom menar United att Football Manager tjänar på att associera sig med Manchester United genom att, som klubbens advokat Simon Malynicz, uttrycker det: ”Använda klubbnamnet väldigt mycket genom hela spelet”

Roger Wyand, som representerar Sports Interactive, menar att United sedan 1992 genom att inte klaga tillåtit användandet av klubbnamnet och kan därför inte stämma dem för det nu. Han säger också att United, precis som alla andra Premier League-lag, får ett generiskt klubbmärke. 

Wyand avslutar med att säga: 

– De som arbetar för United analysavdelning har kontaktat Sports Interactive vid flera tillfällen för att få tillgång till vår spelardatabas för att kunna scouta spelare.