Manchester United är på väg att skaffa en ny tröjsponsor. Foto: DAVID J. PHILLIP / AP TT NYHETSBYRÅNManchester United är på väg att skaffa en ny tröjsponsor. Foto: DAVID J. PHILLIP / AP TT NYHETSBYRÅN
Manchester United är på väg att skaffa en ny tröjsponsor. Foto: DAVID J. PHILLIP / AP TT NYHETSBYRÅN
Det handlar om dejtingappen Tinder. Foto: RICK BOWMER / AP TT NYHETSBYRÅNDet handlar om dejtingappen Tinder. Foto: RICK BOWMER / AP TT NYHETSBYRÅN
Det handlar om dejtingappen Tinder. Foto: RICK BOWMER / AP TT NYHETSBYRÅN

"Tinder" ger 128 miljoner till United

Publicerad

Manchester United har redan Premier Leagues mest lönsamma sponsordeal med Chevrolet.

Nu är man nära ännu ett lukrativt avtal.

Dejtingappen Tinders logga kan komma att pryda ena tröjärmen – för 128 miljoner kronor om året, skriver Daily Mail. 

För ett par år sen skrev Manchester United på Premier Leagues största sponsorkontrakt någonsin.

Victor Nilsson Lindelöfs, Paul Pogbas och de andras matchtröjor har den amerikanska biljätten Chevrolets logga tryckt på bröstet, något som ger Manchester United drygt en halv miljard kronor om året.

Nytt för i år är att Premier League-klubbarna tillåts ha en sponsorlogga även på tröjärmen och även där kan Manchester United håva in stora summor – tack vare Tinder.

Enligt Daily Mail ska PL-klubben ligga i förhandlingar med den populära dejtingappen om en deal som skulle innebära 128 miljoner kronor per år för Manchester United.

Ingen PL-klubb i närheten

Hittills har nio klubbar i Premier League skrivit avtal med sponsorer för tröjärmarna, men ingen klubb är i närheten av Manchester Uniteds väntade siffra på 128 miljoner kronor.

Närmast är lokalrivalen Manchester City, som nyligen presenterade ett avtal med det sydkoreanska däckföretaget Nexon, värt 106 miljoner kronor om året.

Men United-spelarna kommer inte vara unika om klubben kommer överens med Tinder. Det Silicon Valley-baserade företaget sponsrar nämligen redan Napoli, där den polske stjärnan Arkadiusz Milik har en personlig deal med dejtingappen.

 

Storklubbarnas sponsordealer (17/18)

Manchester United, Chevrolet = 500 miljoner kronor

Chelsea, Yokohama = 426 miljoner kronor

Manchester City, Etihad = 373 miljoner kronor

Tottenham, AIA = 373 miljoner kronor

Arsenal, Fly Emirates = 320 miljoner kronor

Liverpool, Standard Chartered = 320 miljoner kronor 

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter och Instagram.

Expressen
Till Expressens startsida

Mest läst i dag