Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Liverpools miljardbråk: ”Märkligt och olustigt”

Foto: NEIL HALL / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Foto: IAN STEPHEN/PROSPORTS/SHUTTERSTOCK / IAN STEPHEN/PROSPORTS/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK

Nike uppges ha gett Liverpool ett erbjudande de inte kan tacka nej till. 

Den nuvarande dräktsponsorn New Balance svarar med att ta klubben till rätten. 

Liverpools nuvarande kontrakt med New Balance går ut efter säsongen – men det Boston-baserade klädföretaget är fast beslutna om att få vara kvar som klubbens dräktsponsor även efter det. 

Det hela har gått så långt att New Balance drar Liverpool inför rätta, något som en klubbrepresentant bekräftar för The Athletic

Bakgrunden till konflikten: Nike vill ta över som klubbens dräktsponsor, och ska ha presenterat ett monstererbjudande för Liverpool. Enligt vissa uppgifter ska summan vara högre än den Adidas just nu betalar Manchester United – vilket är det dyrbaraste kontraktet i Premier Leagues historia. 

Bråket: ”Märkligt och olustigt”

New Balance hävdar att en klausul i det nuvarande kontraktet ger dem förtur till ett nytt avtal – om de kan matcha ett konkurrerande bud. Liverpool hävdar att så inte är fallet, och däri ligger konflikten. 

– Det känns så klart både märkligt och lite olustigt att det ska behöva bli en rättslig strid kring en dräktleverantör, säger Pelle Ehnberg, redaktör och ledare i LFC.nu, Sveriges officiella klubb för Liverpoolsupportrar. 

Ehnberg menar samtidigt att nyheten inte direkt sätter hans favoritlag i ett dåligt ljus.

– Det visar ju också att Liverpool FC är stekheta på marknaden efter Champions League-titeln, säger han och fortsätter: 

– Bland våra supporters råder det delade meningar om man vill ha Nike eller New Balance. Personligen skulle jag föredra att klubben fortsätter med New Balance – de har gjort skitsnygga matchtröjor de senaste åren. 

LeBron James valde Nike

Men det verkar alltså inte som att Liverpool föredrar att ha kvar New Balance som dräktsponsor, även om de rent ekonomiskt kan matcha Nike. Liverpool tror sig vinna mer på att associeras med Nike, och ser bättre förutsättningar för distribution och marknadsföring. 

Det skulle inte vara första gången som Nikes starka ställning i sportvärlden avgjort den här typen av förhandlingar. När LeBron James skulle skriva på ett skokontrakt inför sin första NBA-säsong föll valet på Nike – trots att Reebok erbjöd honom drygt 250 miljoner kronor mer.