Foto: Clive Brunskill / GETTY IMAGES GETTY IMAGES EUROPE
 Foto: Clive Brunskill / GETTY IMAGES GETTY IMAGES EUROPE

Ilskan mot Viaplay - problem för tittarna

Publicerad

Stormatch mellan Manchester United och Liverpool.

Då snuvades många tv-tittare på starten av matchen på grund av problem på Viaplay.

"Vi beklagar självklart att det var kunder som upplevde problem med sändningen, skriver Viaplay i ett mejl.

 

Ladda ner SportExpressens populära app direkt här!

Måndagens match på Anfield mellan Liverpool och Zlatan Ibrahimovic Manchester United var på förhand en av de hetaste matcherna i början av Premier Leaguesäsongen.

Liverpool har börjat bra och ser ut som en titelkandidat medan Manchester Uniteds stjärnbygge inte riktigt har kommit i gång.

Det var många i Sverige som bänkade sig i tv-soffan för att följa Premier League-dramat.

Ilska mot Viaplay

Men de som ville följa matchen på Viaplay snuvades på öppningen. Streamingtjänsten kunde till en början inte visa matchen - och många vände sig till sociala medier för att uttrycka sin frustration.

"Varför varför varför slutar viaplay fungera precis nu?! Årets match!", skriver en användare på Twitter.

"Kan ni ge mig en god anledning till att behålla abonnemanget när ni aldrig lyckas prestera med "större" matcher", skriver en annan.

"Hur kan en rysk piratstreamingtjänst vara mer pålitlig än Viaplay", skriver en tredje.

"Mycket nyfiken på hur ni kommer kompensera era kunder efter den här typen av strul...".

Viaplays svar

Viaplay lät via Twitter hälsa följande:

"Vi upplever just nu svårigheter med att starta matchen och jobbar på att lösa det så snabbt som möjligt".

Efter drygt 25 minuters spel så hade det löst sig för en del tittare, men inte alla.

"Vi upplever för tillfället tekniska problem med tjänsten, vi arbetar på att lösa det så snabbt som möjligt", skriver Viaplay på Twitter.

Till den andra halvleken verkade problemet vara löst och Viaplay bad om ursäkt för missödet.

"Vi beklagar självklart att det var kunder som upplevde problem med sändningen. Problemet började precis vid matchstart för att det var många som loggade in samtidigt. Våra tekniker felsökte med full bemanning och lyckades lokalisera problemet så att inloggning och uppspelning av innehållet fungerade bättre. Inloggade kunder fick löpande information direkt i tjänsten. Vi följer våra standard-rutiner under hög-prio sändningar och punktmarkerar så att inget ska gå fel under resten av kvällen".

Och tittarna missade inget mål, för matchen slutade 0-0.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter och Instagram.

Expressen
Till Expressens startsida

Mest läst i dag