De ekonomiska sanktionerna mot den ryske oligarken Roman Abramovitj har slagit hårt mot fotbollsklubben han ägt, och sedan tappat kontrollen över, Chelsea FC.
På det har bland annat telekomföretaget Tre, som haft sin logga på framsidan av lagets matchtröja, övergett klubben som sponsor.
Nu rapporterar The Athletic att ytterligare en sponsor bekräftat att man brutit samarbetet den engelska toppklubben.
Den här gången är det Hyundai, det sydkoreanska bilföretaget, som valt att bryta avtalet med klubben. Därmed går samarbetet med Chelsea som deras ”globala bilpartner”, som inleddes 2018, i graven.
Partner vill se ägarbyte
I ett pressmeddelande ska företaget förklarat beslutet enligt följande:
”Hyundai har blivit en stark samarbetspartner inom fotbollen genom åren och företaget stöttar idrotten att vara en positiv kraft. Genom vårt partnerskap med Chelsea FC är vi stolta supportrar till spelarna, klubbens supportrar och gräsrotsfotbollen”, skriver de och fortsätter:
”Men under de rådande omständigheterna har vi tagit beslutet att bryta våra marknadsförings- och kommunikationsaktiviteter med klubben tills vidare.”
Enligt sajten ska tröjsponsorn Nike ha förkunnat att man fortsatt vill samarbeta med klubben. Samtidigt ska storsponsorn Trivago ha flaggat för att man gärna ser ett ägarbyte ”så snart som möjligt”.