Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Bryter med storsponsorn efter sexistiska bilderna

Teemu Pukki.
Foto: MATT WEST/BPI/SHUTTERSTOCK / MATT WEST/BPI/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK
Maximillian Aarons
Foto: CARL RECINE / BILDBYRÅN

Norwich City presenterade nyligen det asiatiska bettingbolaget BK8 som ny tröjsponsor. 

Men efter att fansen rasat mot beslutet – bland annat för att företaget delade sexistiskt innehåll på sina sociala medier – väljer nu Norwich att bryta med BK8. 

”Vi tog ett felbeslut”, skriver klubben på sin hemsida

Norwich Citys senaste sejour i Championship blev ettårig. Daniel Farkes manskap vann den engelska andradivisionen i stor stil och den finländske målsprutan Teemu Pukki stod för en ny stark säsong hos kanariefåglarna. 

Men allt går faktiskt inte som på räls för dem just nu. De sålde nyligen sin storstjärna Emiliano Buendía till Aston Villa i en rekordaffär, vilket såklart innebär klirr i kassan, men också lämnar ett tomrum i truppen. 

Och sen har de inte längre någon tröjsponsor. 

Ilska bland fansen efter samarbetet med BK8

Norwich väljer nämligen nu att bryta med det asiatiska bettingföretaget BK8, som de presenterade som ny sponsor bara häromdagen. 

Anledningen är att Norwichsupportrarna blivit rasande på samarbetet. Detta främst för att BK8 på sina sociala medier, främst Youtube och Instagram, hade publicerat sexistiskt material. Bland annat ska de enligt The Sun ha publicerat bilder på lättklädda kvinnor som simulerade oralsex. 

En bild från BK8:s nu borttagna Instagramkonto.
Foto: Instagram

Robin Sainty, ordförande i Norwich supporterförening The Canaries Trust, berättar om fansens misstycke. 

– Det har inte landat väl det här, definitivt inte. Många är emot att man samarbetar med bettingbolag, men den stora frågan här är deras Instagramkonto. Det funkar inte alls med klubbens profil. Det är en PR-katastrof, säger han till Easter Daily Press. 

Bryter med storsponsorn efter sexistiska bilderna

Norwich agerade och bad BK8 att radera sitt Instagramkonto och plocka ner de sexistiska videorna från Youtube. Det gjorde företaget, men trots det väljer Norwich nu att bryta med dem. 

Klubben skriver i ett pressmeddelande att ”det är en svår balansgång mellan att generera den inkomst som behövs samtidigt som vi står upp för våra värderingar”. 

Klubben fortsätter: 

”I det här fallet tog vi ett felbeslut. Nu kan vi inte annat än att be om ursäkt”. 

Norwich arbetar nu med att hitta en ny tröjsponsor och hoppas kunna presentera en inom kort. 

LÄS MER: Kritiken mot Sveriges EM-kostymer: ”Man blir ledsen”

LÄS MER: Ukraina tvingas ändra sina matchtröjor efter ryska ilskan

GUIDE: Allt du behöver veta om fotbolls-EM 2021