PSG:s galna siffror efter Messiaffären

Leo Messi värvades till PSG sommaren 2021.
Foto: MOHAMMED BADRA / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Värvningen av Leo Messi gav inte någon större effekt ute på planen.

Vid sidan av? Astronomisk.

PSG ökade sina intäkter med hisnande 7,5 miljarder kronor – enbart på argentinarens namn, skriver El Economista.

Det blev ”bara” elva mål på 33 matcher under Leo Messis debutsäsong för Paris Saint-Germain.

Enligt uppgifter till L'Équipe får Messi drygt en miljard kronor i lön för tre säsonger i PSG.

Samtidigt som det rapporterats om svårigheter med acklimatiseringen till sitt nya land och lag har PSG dragit in enorma summor på värvningen. 

Nu skriver den spanska ekonomitidningen El Economista att enbart Leo Messis namnunderskrift ökat de kommersiella intäkterna med hela 7,5 miljarder kronor. Så fort argentinaren skrivit på sitt treårskontrakt anslöt hela tio nya sponsorer, däribland Dior, Gorillas och Crypto.com.

Har sålt över 600 000 Messi-tröjor

En annan intäkt som ökade drastiskt var PSG:s försäljning av matchtröjor.

En matchtröja kostar mellan 1 000 och 1 800 kronor beroende på kvalitet och PSG har under det senaste året sålt över en miljon matchtröjor.

Enligt El Economista har över 60 procent, det vill säga minst 600 000 av tröjorna, Messis namn tryckt på ryggen. Marc Armstrong, affärsdirektör i klubben, säger att PSG inte kan tillgodose efterfrågan.

– Efterfrågan har ökat med 30-40 procent. Men du kan inte tillverka så många extratröjor. Folk tror att tröjförsäljning ska kunna betala en värvning av den här storleken, men så är det inte riktigt. Vi kan inte tillgodose behovet, säger han.

Messis övergång från Barcelona har också inneburit en ökning när det kommer till exponering i sociala medier.

PSG har fått mer än 15 miljoner nya följare på sina olika plattformar, vilket innebär att man nu har över 150 miljoner följare. 


TV: Messi ratas – första gången på 17 år