Alexander Johansson. Foto: Privat.Alexander Johansson. Foto: Privat.
Alexander Johansson.  Foto: Privat.
Marcus Berg firar Sveriges VM-avancemang. Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅNMarcus Berg firar Sveriges VM-avancemang. Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN
Marcus Berg firar Sveriges VM-avancemang.  Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN
Foto: NILS PETTER NILSSON/OMBRELLO / OMBRELLO NETWORKSFoto: NILS PETTER NILSSON/OMBRELLO / OMBRELLO NETWORKS
 Foto: NILS PETTER NILSSON/OMBRELLO / OMBRELLO NETWORKS

Sköna blundern – måste ordna bussresa för 8000

Publicerad

Alexander Johansson, 23, befinner sig i ett lite prekärt läge efter ett Twitterlöfte i oktober. 

Då lovade han att om Sverige slog Italien och tog sig till VM så skulle han bjuda alla som retweetade hans tweet på en bussresa till Ryssland.

I skrivande stund har nästan 8000 personer retweetat hans löfte.  

– Jag ska försöka få till det så bra som möjligt, säger Johansson. 

Den 17 oktober klockan 14:00 så hölls lottningen till VM-playoffet. Sverige fick det på papperet kanske tuffaste motståndet av alla - Italien. 

Alexander Johansson var en av alla som följde lottningen och en av många som inte trodde att Sverige skulle ha en chans mot Italien. Johansson var så säker att han samma kväll bestämde sig för att ge ett löfte. 

https://twitter.com/lelleva/status/920305852871036928

På måndagskvällen satt Alexander Johansson på jobbet och följde dramatiken från San Siro. Han berättar att han inte tänkte ett dugg på sitt löfte under matchen och inte heller direkt efter slutsignalen. 

Men sen började det plinga till ordentligt i telefonen. 

Alexander vädjar om hjälp efter galna löftet

I skrivande stund har nästan 8000 personer retweetat Johanssons löfte, Markoolio har sagt att han kan stå för underhållningen och Johansson befinner sig i en lite klurig situation. 

– Det började som en rolig grej. Jag trodde inte att Sverige skulle vinna och jag slängde i väg den tweeten. Sen var det ju väldigt kul i går när de vann och så tog det här (hans löfte) fart och det är kul. Och man vill ju försöka hålla sitt löfte, men i bakhuvudet så vet jag att man inte kan göra det till 100 procent. För det känns ju lite så där att äventyra sin egen ekonomi resten av livet för att hålla ett löfte man gjort på Twitter, säger Johansson. 

Därför har han vädjat om hjälp till olika bussbolag för att kunna hålla sitt löfte. 

https://twitter.com/LelleVa/status/930200025988247552

– Det kan bli svårt att få med alla 8000. Men självklart vore det kul om något eller några bussbolag hade kunnat stötta eller sponsra det här, så att man kan få till fler bussar. Annars blir det svårt att få till mer än en buss om jag ska ta det ur egen ficka. 

Öppnar för nya löften i framtiden

Just nu har Johansson inte pratat med något bussbolag, men hoppas att det ska lösa sig längre fram. Och trots att han befinner sig i en knivig situation så är det inte omöjligt att han i framtiden lovar extravaganta saker på nytt. 

– Vi får hur det här slutar, men det är kul att slänga ur sig såna där saker. Så det är inte omöjligt att det kommer nånting mer från mig i framtiden. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag