Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅNFoto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN
 Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN
Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅNFoto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN
 Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

Lustigs svordom: "Del av en grabbig jargong"

Publicerad

"Jävla fittor" skrek Mikael Lustig om de italienska fansen. Utbrottet har förklarats med ilska och adrenalin.

Men svordomar som "fittor" speglar också en nedvärderande syn på kvinnor som fortfarande är vanlig i omklädningsrum, enligt organisationen Locker room talk.

Det är klart att man kan bli förbannad och det får man vara, men man kan uttrycka sig på många olika sätt när man tycker att något är jobbigt. Och det här är ett alternativ som jag inte skulle rekommendera, säger organisationens ordförande Shanga Aziz till TT.

Lustigs ilska efter att de italienska fansen buade och visslade under den svenska nationalsången fångades upp av tv-kameran som panorerade längs den uppradade svenska startelvan. "Jävla fittor är de!" hördes försvarspelaren tydligt skrika.

– Jag blev taggad och förbannad, och det kanske var bra, sade Lustig i en intervju med Expressen efter matchen.

 

LÄS OCKSÅ: "Patetiskt – det är larvigt"

 

"Påverkar värderingar"

När förbundskapten Janne Andersson i dag fick frågan om vad han anser om Lustigs utbrott konstaterade han att det kom i "stridens hetta och med adrenalinpåslag". Men han tillade att det inte var något bra ordval.

Shanga Aziz tycker att det är viktigt att inte peka ut enskilda personer, utan i stället lyfta frågan om nedvärderande språkbruk till en högre nivå.

– Så här uttrycker sig killar tyvärr ganska många gångar, framför allt i omklädningsrum. Men även på andra håll, det finns överallt bland grabbar. Det handlar om en nedvärderande syn på kvinnor rent allmänt som finns i förväntningarna på hur vi killar ska bete oss, säger han, och preciserar varför han anser att språkbruk är en viktig fråga:

– Nedvärderande snack leder också till att man normaliserar sådana värderingar.

 

LÄS OCKSÅ: Lustig förklarar sitt utbrott i tv

 

"Ansvar som förebild"

Den ideella organisationen Locker room talk försöker motverka sådan jargong i omklädningsrum genom att utbilda pojkar mellan 10 och 14 år, med målet att främja jämställdhet. Shanga Aziz lyfter fram att de killar han möter påverkas av sina förebilder.

– Alla killar har ett ansvar gentemot de yngre grabbarna, de ser upp till de äldre.

Det håller Andreas Jansson, kommunikationschef på Svenska fotbollförbundet, med om.

– Det är inte lämpligt att uttrycka sig så (som Lustig) som förebild. Och det vet jag att den här spelaren är medveten om. Sen kan alla göra misstag, säger han.

"Ingen landslagsjargong"

Andreas Jansson upplever inte att ordvalet är del av en allmän jargong i eller omkring landslaget.

TT: Vad gör SvFF för att motverka sådant på andra håll i Fotbollssverige?

– Det handlar om att jobba med tydligt värderingsarbete i hela fotbollsrörelsen. Sedan måste de enskilda föreningarna jobba med de här frågorna i sin verksamhet, och det görs på många sätt. Från vårt håll handlar det om att inspirera och uppmuntra sådana insatser och initiativ, säger Andreas Jansson, och ger förbundets kampanj "Alla är olika – olika är bra" som exempel.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag