Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Asllani blir historisk – tar över Zlatans plats

Foto: JOHANNA LUNDBERG / BILDBYRÅN

Under herrarnas fotbolls-VM var Zlatan Ibrahimovic ansiktet utåt för Visas kampanj.

Till sommarens VM tar Kosovare Asllani över rollen i en historisk satsning på damfotbollen.

– Det finns ett momentum för damfotbollen just nu med ökat intresse och deltagande, säger Asllani.

Hon är redan en av damfotbollens största affischnamn.

Nu ska Kosovare Asllani inte bara leda landslaget i sommarens mästerskap – hon ska även fronta betalningsjätten satsning på damfotboll fram till sommarens VM.

En liknande roll som Zlatan Ibrahimovic hade under fjolårets VM för herrar.

– Det finns ett momentum för damfotbollen just nu med ökat intresse och deltagande. Trots det så är det fortfarande långt kvar till damfotbollen har samma förutsättningar som herrarna. Visas engagemang och handling i frågan är en historiskt viktig pusselbit för att skapa bättre villkor för sporten, säger Kosovare Asllani.

”På väg mot ett kommersiellt genombrott”

Visa är officiell betalningspartner till Fifa och tecknade i vintras även ett sjuårigt avtal med Uefa i syfte att vara helt dedikerade till damfotboll i Europa.

”Avtalet stöttar damfotboll inom Uefa på alla nivåer, från gräsrotsnivå till de europeiska klubb- och landslagsmästerskapen”, beskriver de i ett pressmeddelande. 

– Det som händer inom damfotbollen just nu är oerhört spännande. Deltagandet ökar hela tiden och publikrekord slås på löpande band såväl här i Sverige som på arenor runtom i världen. Damfotbollen är på väg mot ett kommersiellt genombrott, säger Visas Nordenchef Henning Holtan.