Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Anpassar träningen efter menscyklerna

Magdalena Eriksson.Foto: LUDVIG THUNMAN / BILDBYRÅN
Till vardags är svenskan lagkapten i Chelsea.Foto: ADAM DAVY / STELLA PICTURES / PA
Chelsea som precis infört ett unikt träningsupplägg anpassat till spelarnas menscykler.Foto: MATT BUNN/BPI/SHUTTERSTOCK / MATT BUNN/BPI/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK

ALBUFEIRA. Chelsea har inlett ett unikt upplägg där man anpassar träningen efter spelarnas menscykler. 

Något som hyllas av den svenska lagkaptenen Magdalena Eriksson. 

– För mig är det jätteintressant, är det något som kan optimera mig som fotbollsspelare så vill jag testa det, säger Eriksson. 

Redan när Magdalena Eriksson anlände till Chelsea för två och ett halvt år sedan insåg hon att det pratades mycket mer om något i storklubben än vad det hade gjorts hemma i Sverige och Linköping.

– Vår tränare Emma Hayes har alltid pratat mycket om mens, och hur man påverkas av det som fotbollsspelare. Vi har alltid bokfört vår mens för att hon har velat veta vilken fas varje spelare är i, säger Eriksson som just nu befinner sig med det svenska landslaget i Portugal för Algarve cup.

Den här säsongen har Londonklubben dock tagit det till en ny nivå. Klubben har anlitat en expert som tidigare jobbat med flera individuella idrottare för att anpassa träningen kring menscykler. 

Magdalena Eriksson är mycket positiv till den unika satsningen i Chelsea. 

– Det här är något som testats av bland annat friidrottare men det är första gången som det sker i ett klubblag. För mig är det jätteintressant, är det något som kan optimera mig som fotbollsspelare så vill jag testa det. 

Inflammationsrisken ökar

Eriksson berättar att man fortfarande är i ett tidigt skede med att anpassa träning och kost efter spelarnas menscykler. 

– Mens är något väldigt individuellt, och man mår på olika sätt. Det är det vi mest har kommit till insikt hittills. Och det går inte att säga att alla ska behandla sina faser på det här och det här sättet. Vissa är som mest känsliga när de har fått sin mens. Andra är det veckorna innan man får sin mens. Det är extremt individuellt. 

– Jag tror att vi det här första året ska försöka hitta vad som passar bäst för alla individer. 

Träning och kost är det som anpassas efter var Chelseaspelarna är i sin menstruationscykel. 

– Vi har fått lära oss att inflammationsrisken ökar under mensen och att man då ska äta antiinflammatoriskt för att minska skaderisken. Det handlar mycket om hur man lägger upp sin kost, och vad man äter under olika faser. 

Magdalena Eriksson fortsätter: 

– Det är mycket sådant som man inte har vetat tidigare och som det knappt har pratats om överhuvudtaget. Och jag tror att det är viktigt att bryta tabun kring att prata om mens. Vi borde prata mer om det. Mens är ingenting att skämmas för. 

”Kul att höra manliga ledare prata mens”

Hon menar att mens, i och med den unika satsningen, är något man nu pratar väldigt öppet om i Chelsea.  

– Det är kul att höra våra manliga ledare prata om mens, det är inget konstigt för dem heller längre. Trots att det är det är något som de aldrig har pratat om tidigare. Men jag tror att det är väldigt viktigt att man gör det. 

Hur har du personligen märkt av det nya upplägget? 

– Jag är kanske en av spelarna i Chelsea som inte påverkas jättemycket av min mens. Jag har mina första tre dagar under mensen då jag kan känna mig trött och hängig. Men då försöker jag att följa de råd jag har fått, sedan om det är placebo eller inte att jag har känt mig piggare. Det vet jag inte. 

– Däremot vet jag att det här varit till stor hjälp för några spelare i laget som har stora problem. Och de är jätteglada för den här satsningen. 

 

 

LÄS MER: Kyssen gav 20 000 nya följare på en dag