Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Barcelona skriver ett jätteavtal med Spotify

Se SportExpressen TV.
Foto: MUTSU KAWAMORI/AFLO/SHUTTERSTOCK / MUTSU KAWAMORI/AFLO/SHUTTERSTOCK SHUTTERSTOCK
Foto: HAYOUNG JEON / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Det svenska företaget och strömningstjänsten Spotify har inlett ett sponsorsamarbete med FC Barcelona.

Därmed får företaget pryda lagets matchställ och ge namnet lagets arena namnet ”Spotify Camp Nou”.

Affären, som träder i kraft till nästa säsong, ska enligt entreprenören Joe Pompliano vara värd 3,1 miljarder kronor.

Det har sedan tidigare spekulerats i att musik- och streamingjätten Spotify ska ingå i ett sponsoravtal med den spanska storklubben FC Barcelona.

Nu står det klart att så blir fallet från och med nästa säsong och fyra år framåt, det vill säga över säsongen 2025/2026.

Det meddelar La Liga-bjässen i ett pressmeddelande under tisdagskvällen.

Därmed kommer laget att få spela på Spotift Camp Nou, vilket också blir första gången som jättearenan får ett nytt namn. Dessutom kommer så väl herrlaget som damlaget, som med Fridolina Rolfö i startelvan blev ligamästare i helgen, att ha företagets logga på så väl sina tränings- som matchställ.

Vad affären kostade? En rätt stor summa enligt entreprenören Joe Pompliano som ligger bakom mediaplattformen ”Huddle Up” som baseras på information om affärsvärlden bakom idrotten.

Enligt honom är affären värd 310 miljoner dollar, motsvarande mer runt 3,1 miljarder svenska kronor.

Noterbart är dessutom att Spotifys grundare och ägare Daniel Ek sedan länge är uttalad Arsenalsupporter och har tidigare öppnat för att köpa den engelska storklubben.

https://twitter.com/JoePompliano/status/1503831207255191552

Här konfronterar reportern FIFA-presidenten