Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kritiken mot Viaplay efter mejlutskicket

Paul Pogbas Manchester United går att följa på Viaplay
Foto: PETER CZIBORRA / STELLA PICTURES / PA
Även NHL, med stjärnor som Elias Pettersson, finns på kanalens utbud
Foto: DARRYL DYCK / AP TT NYHETSBYRÅN

Viaplay lovade gamla kunder att de får betala 199 kronor i månaden för sportpaketet så länge de har kvar abonnemanget. 

Men under tisdagen kom vändningen. 

I ett mejlutskick skriver Viaplay att de genomför ändringar i deras utbud och således kommer gamla kunders sportpaket att upphöra. 

– Det är viktigt för oss att behandla våra kunder på ett likvärdigt och rättvist sätt, säger Roberta Alenius, head of corporate communications på Nent Group. 

”Vi genomför nu ändringar i vårt utbud av abonnemang på Viaplay. Du har i dag ett abonnemang på ett sportpaket till priset av 199 kronor. Vi tar nu bort detta abonnemang ur vårt produktionssortiment vilket innebär att din prenumeration kommer upphöra per automatik 30 dagar efter din sista betalning”

Orden ovan kommer från ett mejl som gamla Viaplay-kunder fick under tisdagseftermiddag. Det har lett till stark kritik – eftersom Viaplay hade tidigare lovat att priset, 199 kronor, skulle stå kvar för sportpaketet så länge man är kund. 

”Ska stå för vad de har lovat”

SportExpressen har varit i kontakt med en som har uttryckt stark kritik. Tomas Lundholm, som har varit kund i tio år, och som är intresserad av fotboll och NHL, säger att hanteringen är inte ”supersnygg”

– Jag var med i den grupp som beta-testade tjänsten när den lanserades. Jag gav dem feedback, det kan ha varit typ 2011 eller 2012. Det de gör nu är som tack för hjälpen, säger han och fortsätter: 

– Det är så konstigt med allt det här. Vi hjälpte dem att utveckla tjänsten och då tycker jag att de ska stå för vad de har lovat. De försökte göra något liknande för ett par år sedan men sedan pudlade de. Alltså de har uttryckligen skrivit att vi (kunderna) kommer ha det här priset (199 kronor) så länge vi är kunder. 

Thomas Lundholm en av de drabbade: ”Det är inte supersnyggt”
Foto: Privat

Tomas Lundholm tycker att Viaplay bör hitta ett bättre sätt att behandla gamla kunder. Han tycker att mejlet som gick ut under tisdagseftermiddag är ”superkonstigt”. 

Kommer du fortsätta vara kund? 

– Jag har inte ens gått in och tittat på vad de har för alternativ. De kommer höja priserna på övriga abonnemang för att de skyller på att de satsar mer på sport. Men vad är det för sport egentligen? Det har ju inte blivit ett bättre utbud direkt. De köper in jättemycket sport som majoriteten inte är intresserade av, säger Tomas Lundholm. 

Viaplay: ”Vi har valt att rätta till det”

Roberta Alenius, head of corporate communications på Nent Group skriver i ett mejl till SportExpressen att vissa kunder i flera år haft ett pris som är ”väsentligt lägre än övriga”.

– Det har varit orättvist mot alla andra och något som vi nu valt att rätta till. Jag förstår så klart om de som får sitt pris justerat reagerar men om man ser till hur mycket vår tjänst förändrats och byggts ut så är det en mycket stor skillnad i dag mot när de startade sitt abonnemang.

Vi har fått ta del av mejlet som tyder på att ni faktiskt har lovat att kunderna får fortsätta betala 199 kronor så länge de är kunder. Nu bryter ni löftet? 

– Jag förstår den känslan, men det är viktigt för oss att behandla våra kunder på ett likvärdigt och rättvist sätt.

Var det rätt att mejla en sådan information? 

– Vi skickar mejl direkt till våra kunder för vi vill att de ska nås av informationen direkt från oss och inte höra det på något annat sätt, det är det korrekta sättet att kontakta dem på. Vi uppskattar samtliga våra kunder och tar gärna direktkontakt.

Kommer ni kompensera kunderna på något sätt?  

– Vi vill att priset ska vara rättvist för alla våra kunder och väljer därför att göra denna justering. Det är inte rimligt för alla våra övriga kunder att ett fåtal har ett väsentligt lägre pris och det väljer vi nu att justera.

Roberta Alenius skriver vidare att de tror att det här var det enda rätta att göra av ”rättviseskäl”. 

– Vi hoppas och tror att vårt fina utbud av exklusiv sport, egna originalproduktioner och internationellt innehåll får kunder att teckna ett annat abonnemang hos oss. I längden är detta det enda rätta att göra av rättviseskäl, även om jag så klart förstår att ett fåtal kunder känner sig besvikna i dag. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.