Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Konsumentverket: Viaplay har vilselett sina kunder

Nent sänder bland annat Viaplay
Foto: RICHARD LEE/BPI/REX / RICHARD LEE/BPI/REX/IBL REX FEATURES

Nent, där Viaplay ingår, har vilselett kunderna. 

Det slår Konsumentverket fast. 

Anledningen är att de inte höll sitt löfte till de gamla kunderna om att få behålla priset på 199 kronor i månaden för sportpaketet. 

– Vi har rätt till att göra det här. Det handlar om kunder som har haft ett mycket lägre pris än marknadsvärdet, säger Roberta Alenius, head of corporate communications på Nent Group. 

Viaplay, som ägs av Nent Group, skickade i mars ett mejl till vissa kunder där de meddelade att det kommer bli ändringar i utbudet av abonnemang på streamningstjänsten. Detta trots att Nent hade lovat kunderna, som har haft tjänsten sedan starten för drygt tio år sedan, och som ingick i en grupp som beta-testade den, att de ska få behålla samma pris, alltså 199 kronor – oavsett vad som händer. 

”Du har i dag ett abonnemang på ett sportpaket till priset av 199 kronor. Vi tar nu bort detta abonnemang ur vårt produktionssortiment vilket innebär att din prenumeration kommer upphöra per automatik 30 dagar efter din sista betalning”, stod det i mejlutskick. 

Alenius: ”De har haft avtalet i 8-10 år”

Nu meddelar Konsumentverket att de har fått över 100 anmälningar mot Nent. Anledningen är att kunderna anser att Viaplay inte höll sitt löfte om priset 199 kronor i månaden för sportpaketet. 

Konsumentverket skriver att bedömningen är att Nent har vilselett kunderna. I yttrandet skriver de vidare att Nent har till och med den 23 juni på sig att komma med ett svar. Därefter kommer Konsumentverket att eventuellt ta till åtgärder. 

”Bedömningen är att Nent har vilselett kunderna på ett otillbörligt sätt”, skriver myndigheten. 

SportExpressen har varit i kontakt med Roberta Alenius, head of corporate communications på Nent Group som säger: 

– Det här handlar om kunder som har ett mycket lägre pris än marknadsvärdet för den här tjänsten. De har haft det här avtalet i 8-10 år. Vi har möjlighet till att göra så här, och det är rätt att göra så här. Ett tillsvidareavtal som vi har med dessa kunder kan sägas upp av den ena parten, om man har skälig uppsägningstid, och det brukar vara tre månader. Vi har varnat kunderna i 4-5 månader. Vi har sagt till dem: ”Ni betalar ett mycket lägre pris än övriga kunder och vi kommer säga upp ert avtal. Vill ni tillbaka är ni välkomna att teckna ett nytt avtal. 

”Jag förstår att man blir upprörd”

Hon poängterar vidare att man ska se helhetsbilden. Enligt Alenius handlar ärendet om cirka 1 000 kunder. 

– Vi har över tre miljoner som använder tjänsten så det är en väldigt liten andel av kunderna. 

– För dem som betalar fullt pris (449 kronor) är det här orättvist, att det finns vissa som betalar lägre pris för samma tjänst. Men jag samtidigt förståelse om man är drabbad. Vi har uppdaterat vårt sportpaket och har i dag ett enormt utbud av sporträttigheter. Vi har utvecklat tjänsten under många år. Jag förstår den enskilda kunden men jag kan också förstå att det blir orättvist för dem som betalar fullt pris. 

Förstår du om man som kund känner sig vilseledd? 

– Nej, men jag förstår att man blir upprörd. Men vi har rätt till att säga upp ett avtal. Jag förstår att dessa kunder blir besvikna för att de har haft ett bra pris men det blir inte rättvist gentemot övriga kunder. Det är inget konstigt det vi gör, säger Roberta Alenius, head of corporate communications på Nent Group.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.