Jonny Dillon som Zlatan på modellagenturens hemsida. Foto: Lee Saylaby / www.scarlettentertainment.comJonny Dillon som Zlatan på modellagenturens hemsida. Foto: Lee Saylaby / www.scarlettentertainment.com
Jonny Dillon som Zlatan på modellagenturens hemsida. Foto: Lee Saylaby / www.scarlettentertainment.com
Det skadar inte att Jonny Dillon även kan spela fotboll. Foto: Lee Saylaby / www.scarlettentertainment.comDet skadar inte att Jonny Dillon även kan spela fotboll. Foto: Lee Saylaby / www.scarlettentertainment.com
Det skadar inte att Jonny Dillon även kan spela fotboll. Foto: Lee Saylaby / www.scarlettentertainment.com
Det började när Jonny Dillon arbetade på en restaurang och kunderna påpekade likheten. Foto: Lee Saylaby / www.scarlettentertainment.comDet började när Jonny Dillon arbetade på en restaurang och kunderna påpekade likheten. Foto: Lee Saylaby / www.scarlettentertainment.com
Det började när Jonny Dillon arbetade på en restaurang och kunderna påpekade likheten. Foto: Lee Saylaby / www.scarlettentertainment.com

Jonny jobbar som Zlatan Ibrahimovic

Publicerad

Jonny Dillon tjänar pengar på att låtsas vara Zlatan – och han har fått betalt för att vara Zlatans stand-in.

Under våren har de träffats under stort hemlighetsmakeri och först nu får 26-åringen berätta om mötet med den svenske superstjärnan.

– Jag tänkte: ”Tänk om han hatar det faktum att det finns någon där ute som ser ut som honom?” säger Jonny Dillon.

Han får betalt för att låtsas vara Zlatan Ibrahimovic.

Och nyligen agerade han Zlatans så kallade "body double", eller stand-in, under en uppmärksammad reklamfilmsinspelning för kreditkortsföretaget Visas räkning. 

Men till vardags arbetar Jonny Dillon, 26, på en vinbar i Manchester, och det var på just en restaurang i staden som livet som Zlatan tog sin början.

– Jag satte upp håret av hygieniska anledningar, för att hålla det borta från maten. Och så fort jag satte upp håret började många gäster i restaurangen att påpeka att jag ”ser ut som den där killen, fotbollsspelaren”. Jag fick höra det konstant under 18 månader, och till slut blev det till och med irriterande när alla påpekade det, säger Jonny Dillon.

Efter en årlig maskeradkväll fortsatte det.

– En kompis hade ett Manchester United-matchställ. Och jag tänkte att om alla håller på att tjata om det klär jag ut mig för en kväll. Jag gjorde det och alla älskade det. Alla tog bilder, säger Jonny Dillon.

”De älskade det fullständigt”

Efter succén på maskeraden tog kompisarna, på skoj, flera bilder på Jonny och skickade in dem till en modellagentur som arbetar med och hyr ut look-a-likes – det vill säga personer som är väldigt lika offentliga personer.

– Och de återkom direkt och älskade det fullständigt. De bad om fler bilder och la till mig på deras hemsida. Det började som ett skämt men fler och fler människor tyckte om det, säger Jonny Dillon.

Sedan dess finns han tillgänglig för att hoppa in som Zlatan.

– Jag får mejl då och då från företag som säger vad de letar efter och kollar om jag är tillgänglig. Jag får hela tiden meddelanden om en telefonlansering i Saudiarabien och Dubai men jag har inte gjort något än, säger han.

Jonny Dillon som Zlatan.Foto: Lee Saylaby / www.scarlettentertainment.com

Oväntat erbjudande

I våras kom till slut den förfrågan som kom att ta vännernas skämt till högsta möjliga nivå:

Att samarbeta med Zlatan på riktigt. 

 – De berättade inte så mycket, för det var hemligt. Men jag gick på en casting, fick jobbet och fick reda på att det var en reklamfilm för Visa med Zlatan själv, säger Jonny Dillon.

Ett helt okej "gig". 

– Haha, ja, det var ett bra gig. Det började med ett skämt mellan mig och mina vänner, och när modellbyrån lade upp mig på deras hemsida... Då tänkte jag: ”Jag undrar om jag någonsin kommer att möta honom genom det här?” Och japp, det var det jobbet som dök upp.

LÄS MER: Han är Zlatans okände "tvilling" som alla pratar om – i Bulgarien

Orolig inför mötet med Zlatan

Reklamfilmsinspelningen ägde rum i Manchester, Wigan och Slovenien, och Zlatan var på plats överallt förutom i Slovenien. Flera paparazzofotografer flockades men ingen lyckades fånga Zlatan på bild.

Det gjorde däremot Jonny Dillon.

– Eftersom reklamfilmen kom ut för ett par dagar sedan har jag tillåtelse att visa bilderna nu, för när vi tog bilden sa de till mig direkt att inte lägga upp det på sociala medier, säger han.

Gillade Zlatan din version av honom?

– Ja, det gjorde han faktiskt, men jag var lite orolig först. För alla vet ju om hans ego liksom, hur självsäker han är. Så jag tänkte: ”Tänk om han hatar det faktum att det finns någon där ute som ser ut som honom?” För jag minns en bild på Zlatan bredvid en staty av honom och han kritiserade den för att den inte var lik. Men ja, absolut, han gillade det.

Zlatan och Jonny Dillon.Foto: Privat

”Zlatan är precis som på tv”

Jonny Dillon är från Wigan, och hejar på Wigan Athletic i den engelska andradivisionen, och är därför långtifrån vare sig Zlatan- eller Manchester United-supporter till vardags.

Så, vem är du i reklamfilmen?

– Varje gång du ser Zlatan men inte ser hans ansikte är det jag.

Som på väg mot spelarbussen i slutet.

– Ja, det var jag. Allt som är filmat bakom huvudet samt alla närbilder på hans händer.

Jonny spelar Zlatan under en presskonferens, med ryggen vänd mot kameran.

 

Här syns Jonny som Zlatan, förföljd av pressens reportrar på plats.

Jonny var nervös inför mötet med Zlatan men säger att svensken var trevlig. 

– Han är verkligen trevlig. Han är självsäker, och han är verkligen allt som du ser på tv. Men sedan finns det en mer lekfull sida av honom. Han är bara en riktigt trevlig kille egentligen, säger han och fortsätter:

– När han kliver in i ett rum slutar alla med vad de gör och så kollar de, och så skulle det vara även om han inte var en av de bästa fotbollsspelarna. Han har den karisman och auran vart han än går.

Här kan man se reklamfilmen i sin helhet:

https://www.youtube.com/watch?v=yu5Y5-4fQpM
Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter och Instagram.

Expressen
Till Expressens startsida

Mest läst i dag