Här är Zlatans nya huvudroll

Zlatan Ibrahimovic spelar in en reklamfilm om Champions League för Telia.
Foto: NICOLò CAMPO / NICOLò CAMPO/SIPA USA SIPA USA

Telia har tagit över rättigheterna till Champions League och matcherna kommer i fortsättningen att visas på både TV4 och C More.

Nu kan SportExpressen berätta om Zlatan Ibrahimovic och Dejan Kulusevskis nya reklamavtal inför Champions League-säsongen.

– Zlatan och Dejan har en verklig relation och utifrån det skapade vi en story, säger Telias marknadschef Gina Azaric. 

Det är Telia som äger rättigheterna till den största europeiska klubblagsturneringen Champions League från och med den här säsongen. Enligt uppgifter till Dagens Media har kanalen betalat omkring tre miljarder kronor för att få sända turneringen i tre säsonger. 

Matcherna kommer att visas på TV4 och C More och bland annat kommer tittarna kunna följa Malmö FF framfart i Champions League-gruppspelet mot lag som Juventus, Chelsea och Zenit Sankt Petersburg. 

Nu kan SportExpressen berätta att Telia också värvat AC Milan- och landslagsanfallaren Zlatan Ibrahimovic, 39, och Juventus Dejan Kulusevski, 20, till en reklamfilm om Champions League.

Telias marknadschef Gina Azaric:

– Vi vill verkligen ha svenska stjärnor i Champions League och vi hoppades in i det sista på det så det var jättekul när både Juventus och Milan kvalificerade sig till turneringen. Idén kommer från verkligheten där Zlatan och Dejan har en verklig relation och utifrån det skapade vi en story som vi väljer att kalla ”legenden och lärjungen”, säger Azaric.

– Den ena är nästan dubbelt som gammal som den andra. Det är en fantastik fin story där vi gestaltar kampen om att vinna Champions League samtidigt som den ena, i det här fallet legenden och mentorn (Zlatan), sporrar Dejan i det här. Det är en story från verkligheten.

Hur ser avtalet ut med Zlatan och Dejan?

– De kommer att vara med i lanseringen av Champions League under hela säsongen. Vi börjar kampanjen nu och det håller på till finalen i maj. Det viktigaste i hela samarbetet är att det är på riktigt. Det är väldigt mycket Zlatan och Dejan utifrån det de gör. Storyn handlar om det båda lever och brinner för samt passionen och kampen om trofén.

Spelades in i Italien

Inspelningen ägde rum i både Milano och Turin då Telia var tvungna att anpassa sig efter respektive lags spelschema. Planen är att reklamfilmen lanserar på fredag. 

En av nycklarna till att Telia lyckades värva Zlatan Ibrahimovic är Per Carleö. 

Han har tidigare jobbat för Volvo Cars och står bakom Volvos uppmärksammade reklamkampanjer med just Zlatan och artisten Robyn.

– Per var den som tog kontakten. Men grunden var att de gillade storyn. Det var det som båda gick i gång på så i samband med det kände både Zlatan och Dejan att ”Wow, vilken story, det här vill vi representera”, säger Gina Azaric.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.