Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Egocentrisk bad boy – som säljs till högst bud”

Granqvist om Zlatan: ”Italien ligger väl närmare till”
Foto: SZWARC HENRI/ABACA / SZWARC HENRI/ABACA STELLA PICTURES
Foto: USA TODAY NETWORK / BRACE HEMMELGARN-USA TODAY SPORT SIPA USA

Zlatan Ibrahimovic lämnar LA Galaxy efter två säsonger. 

Nu kritiseras den svenske stjärnan för hur han hanterat sina reklamuppdrag under de senaste åren i sin karriär. 

”En sorglig summering av vad Zlatan har blivit”, skriver Thomas Pitrel i en krönika för franska So Foot

Zlatan Ibrahimovic lämnar Los Angeles Galaxy med ett tydligt avtryck fortsatt färskt i den amerikanska fotbollsligan. Den svenske anfallsstjärnan gjorde 52 mål under sina två säsonger med laget och har – av både sig själv och andra – utsetts till den bästa spelaren i MLS genom tiderna. 

38-åringen nådde som längst kvartsfinal i slutspelet med sitt Galaxy, och i veckan stod det klart att tiden i klubben är över. 

Journalisten Thomas Pitrel har i en krönika för det franska magasinet So Foot sett tillbaka på den färskaste tiden i Zlatans karriär, som han upplever tagit en vändning de senaste två åren. 

”En sorglig summering”

Pitrel tittar dels tillbaka på när Ibrahimovic dök upp under VM i Ryssland förra sommaren, tillsammans med samarbetspartnern Visa. 

– När jag är här vet Sverige att de måste vinna. Jag kom med mitt eget lag, Visa-laget, och vi utmanar de andra lagen. Jag tycker att den bästa fotbollsspelaren ska jobba med det bästa betalkortsföretaget, sa svensken då. 

”En bra, och sorglig, summering av vad Zlatan har blivit de senaste åren”, menar Thomas Pitrel. 

Den franske reportern menar även att Zlatan Ibrahimovic missförstått sin egen storhet i LA Galaxy, målsuccén till trots. 

”Varsågoda. Sagan fortsätter. Nu kan ni återgå till att titta på baseboll”, skrev Zlatan när han lämnade Galaxy. 

”Han har inte förstått att Galaxys modell som ska kretsa runt en stor stjärna inte längre fungerar i MLS, som domineras av klubbar med välbalanserade lag”, menar Thomas Pitrel. 

”Säljer bilden av sig själv”

Till sist ställer sig Pitrel tveksamt inställd till hur den svenske stjärnan marknadsför sina olika samarbeten på sociala medier. 

”Zlatan är inget annat än en grosshandlare som säljer bilden av sig själv som en egocentrisk bad boy, till högstbjudande”. 

Niklas Olovzon Turner, varumärkesexpert och grundare av kommunikationsbyrån Passion Lab, var mer förstående till stjärnans olika reklamsamarbeten när SportExpressen pratade med honom tidigare i november. 

– Man måste inse att han har varit ganska sparsmakad med medverkan i reklamsammanhang under sin karriär, sa han då. 

– Hade han hållit på med det här för några år sedan när han var som allra bäst hade jag varit mer kritisk till det, nu tycker jag att man kan ta det med en axelryckning och tycka att det är lite smart också. 

Se den omtalade intervjun med Zlatan Ibrahimovic

Expressens Noa Bachner träffade Zlatan Ibrahimovic i Los Angeles i oktober 2019. Se hela intervjun här.